barnehånd plukker koriander fra bed

Dyrk med barna: Dyrke i vinduskarmen

Å dyrke med barn er en fin måte å lære om hvordan maten vi spiser blir til. Vi viser vei til dyrking i barnehagen, i tre vanskelighetsgrader. Her er nivå 1: Dyrking i vinduskarmen!

Ikke plass til å dyrke ute? Eller kanskje dere ikke er helt klare for et hageprosjekt? Prøv å dyrke med barna i vinduskarmen, da vel! Det kan bli mye god mat i vinduet også.

Hva skal vi dyrke i vinduskarmen?

Erteskudd og alle slags mikrogrønt funker bra å dyrke i vinduskarmen. Mikrogrønt er planter man spiser som små spirer, i stedet for å la dem vokse seg store. Reddik, kål, erter, karse, ruccola og solsikke egner seg godt til mikrogrønt.

Urter fungerer også bra, særlig de litt sarte, som basilikum og koriander. De trenger at det er lunt og varmt.

Det samme trenger agurk, paprika og chili. Eller hva med en Jungelagurk? Den er ikke større enn ei drue, men ligner på en mikro-vannmelon. Frisk og god smak, og så klatrer den og blir som en gardin i vinduet.

Hvordan forbereder vi oss på å dyrke i vinduskarmen?

Involver barna i planleggingen og spør hva de vil dyrke. Vil dere ta bilder og dokumentere de ulike stegene av prosessen kan dere gjerne planlegge for dette. Barna kan også dekorere sine egne plantepotter. Tenk gjennom hvor lang tid dere har, med tanke på hvilke vekster dere vil dyrke. Bestem dere gjerne for noe som dere kan spise før sommerferien. Tenk også på hvor mye dere har mulighet til å følge opp jungelen i vinduskarmen. Det lureste er å begynne med noe dere er komfortabel med så kan dere heller utvide jungelen etter hvert.

Hva trenger vi?

• Frø
  • Jord
  • Potter med hull i bunnen til drenering
  • Brett eller skåler til pottene
  • Gjødsel, for eksempel Biobact
  • Vannkanne
  • Eventuelt garn/hyssing til å binde opp plantene med hvis dere dyrker klatrende planter

Hva gjør vi?

1. Så frøene

Det står på posen når de bør sås, hvor dypt og hvor tett. Husk å vanne godt før dere sår, legg frøene i potta, strø jord over og trykk lett til, sånn at det blir god kontakt mellom frø og jord. Jorda skal likevel ikke bli for hard og kompakt, da blir det vanskelig for spiren å trenge igjennom. Tenk at du pakker dyna godt rundt frøet. Så er det bare å vanne og vente. Hold jorda fuktig, men ikke klissvåt. Da råtner frøet. De fleste frø liker at det er godt og varmt når de skal spire, men trenger ikke lys.

2. Når frøene spirer

Når frøet har spirt, må det ha lys. Hvis dere dyrker mikrogrønt og ertespirer, er de klare til å spises i løpet av 1-2 uker. De andre frøene trenger lenger tid, vanligvis flere måneder. Les på frøpakken, der står det.

3. Når spirene trenger mer plass

Etter hvert som plantene blir større, må dere bytte potter, så plantene får nok plass. Det er ikke lurt å så i kjempestor potte med en gang, plantene liker ikke å ha for mye plass.

4. Når spirene trenger mer næring

Husk å gjødsle fra plantene har fått 2-3 ekte bladpar. De aller første bladene kalles frøblader, og ser ofte annerledes ut en de ekte bladene. Planter får energien sin fra sola, men for å kunne bygge blader, blomst, frukt og frø, trenger de byggesteiner. De byggesteinene kan vi gi dem i form av gjødsel.

5. Høste og spise

Gled dere over veksten – Høst, spis og kos dere!

Lykke til med dyrkingen!

Er du allerede klar for neste nivå? Her finner du nivå 2: Dyrking i potetbøtte, og nivå 3: Dyrking i pallekarm.