Krutonger av brød

BLI EN BRØDREDDER

Krutonger av brød

La barna bli matreddere i barnehagen!

Begynner brødet å bli tørt? Da er det på tide å ta på dere matredder-kappene og redde det tørre brødet fra å havne i søpla. For det er slik at omtrent en tredjedel av all mat som produseres i verden i dag går tapt eller kastes, og brød og bakevarer er noe av det vi kaster mest av i Norge. I denne aktiviteten får barna utforske ulike måter vi kan bruke tørt brød på.

FORMÅL

Målet med denne aktiviteten er å gi barna positive erfaringer med å delta i matlagingen. Barna får også en begynnende forståelse for hvorfor vi bør kaste mindre mat, samtidig som de får konkrete erfaringer med hvordan vi kan redde tørt brød fra å bli kastet. Slik kan barn også bli endringsagenter som også påvirker andre rundt seg til å bli matreddere.

HVA SIER RAMMEPLANEN?

Barna skal få innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid, og barnehagen skal legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna. Barna skal i tillegg få kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, og utvikle respekt og en begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen.

Forberedelser

• Ta vare på brødrester fra måltidene, for eksempel:
    • Tørre skiver og rundstykker
    • Avskårne skorper
    • Pølse- og hamburgerbrød

Gjennomføring

Gjennomføringen vil variere ut fra hva dere har tenkt å lage. Her tar vi utgangspunkt i brødkrutonger, som er noe barn i alle aldre kan delta i.

• Sett ovnen på 180 grader.
  • Finn frem brødrestene dere har spart. Kast brødrester med mugg.
  • La barna få lukte og smake på de ulike krydderne, og velge hvilke de vil bruke. Dere kan gjerne lage flere ulike blandinger, med ulike smaker.
  • Ha olje over i en eller flere skåler (avhengig av hvor mange smaksvarianter dere vil lage). Dere trenger omtrent 2 ss olje til et halvt brød.
  • Bland krydder i oljen. Hvis dere bruker salt, er det lurt å være forsiktig med mengden.
  • Barna river opp brødet med hendene, og dypper brødbitene i oljeblandingen.
  • Legg brødbitene over på et stekebrett kledd med bakepapir. Pass på at bitene ligger godt spredt, og ikke oppå hverandre.
  • Stek brødkrutongene ett brett i gangen i ca. 15 minutter på 180 grader varmluft, til de er sprø. Følg med underveis så de ikke svir seg.
  • Avkjøl brødkrutongene, og server til suppe, salat eller som snacks til måltidene.

Samtale med barna

• Hva er matsvinn?
  • Hva skjer med maten vi kaster? Hvor havner det?
  • Hvorfor er det bra for kloden at vi bruker opp matrestene våre?
  • Hvordan kan vi være matreddere?
  • Hva annet kunne vi ha laget av brødrestene?
  • Hvordan smakte brødkrutongene?
  • Hva annet kan vi gjøre i barnehagen for å kaste mindre mat?

Aldersgruppe: 1-6 år

Utstyr

• Rester av brød eller bakevarer
  • Stekeovn
  • Stekebrett og bakepapir
  • En eller flere skåler eller boller til oljeblanding
  • Raps- eller olivenolje
  • Krydder (f.eks oregano, timian, salt og pepper)

Tips

• Varier hva dere lager av brødrestene. La barna komme med sine innspill. Kanskje dere kommer på deres helt egen brødredderrett?
  • Kombiner aktiviteten med å lage en enkel tomatsuppe, eller prøv fiskepinnefabrikk for å bruke de gamle brødrestene til panering.
  • Har dere andre råvarer i barnehagen som dere kan redde? Slipp fantasien løs og finn ut sammen med barna hva dere kan lage.