Nøttesmør

SMØR AV NØTTER

Nøttesmør

La barna lage smør av nøtter!

Har dere tenkt over hvor mye man kan lage av én og samme råvare? Bare tenk på alt nøtter brukes til. Ristede nøtter spises ofte som snacks eller brukes i granola. Mandler brukes i marsipan, pistasjnøtter i is, og peanøtter som topping i asiatiske retter. Det er kun fantasien som setter grenser! I denne aktiviteten får barna utforske veien fra nøtter til nøttesmør.

Målet med denne aktiviteten er å gi barna positive opplevelser med å delta i matlagingen, samtidig som de får utforske ulike råvarer og matlagingsteknikker.  Når vi involverer barna i matlagingen får de viktige erfaringer med mat og et godt grunnlag for å kunne lage mat fra bunnen av. Barna kan også lære om ulike typer nøtter og utforske hvordan de smaker forskjellig.

Barna skal få innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid, og barnehagen skal legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna. Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse.

• Først må dere sjekke om dere har noen barn i barnehagen eller personalet som har nøtteallergi. Kartlegg hvilke nøtter det eventuelt gjelder, og hvor alvorlig nøtteallergien er. Juster aktiviteten etter eventuelle allergier.
  • Snakk om aktiviteten i personalgruppen og planlegg hvordan vil dere gjennomføre aktiviteten i deres barnehage? Passer det best å gjøre aktiviteten med hele avdelingen eller i mindre grupper?
  • Finn et egnet glass til nøttesmøret, for eksempel et tomt syltetøyglass. Vask og tørk glasset godt.
  • Handle inn råvarene dere trenger.

• La barna hjelpe til å finne frem teskje, foodprosessor, slikkepott og glass til nøttesmøret. Hvis dere vil steke nøttene i ovnen først for å få frem mer smak fra nøttene, finner dere også frem et stekebrett og kler det med bakepapir. Sett stekeovnen på 200 grader.
  • Snakk med barna om nøtten(e) dere har valgt. Send en skål med nøtter rundt i barnegruppen, og la barna se, kjenne og lukte. Del nøtten i to for å se hvordan den ser ut inni også. De barna som ønsker det kan også få smake.
  • Fordel nøttene utover et stekebrett kledd med bakepapir, og stek dem midt i ovnen i 8-10 minutter. Hold øye med nøttene så de ikke brenner seg.
  • La nøttene avkjøles i 10 minutter. Hvis dere bruker hasselnøtter eller mandler kan dere pille av det brune skallet som ligger rundt nøttene. Den løsner ganske lett når nøttene er ristet, men det går helt fint om dere ikke får av alt.
  • Legg de avkjølede nøttene i foodprosessoren eller blenderen og kjør til en masse.
  • Stopp foodprosessoren underveis, slik at maskinen ikke blir for varm og barna kan få se hvordan nøttene ser ut. Bruk slikkepotten til å skrape ned nøttene som legger seg langs siden. Etter hvert vil dere se at nøttene starter å skille ut fettsyrer og blir en klissete masse. Det kan ta alt fra 5-30 minutter, avhengig av hvor kraftig motor og skarpe kniver prosessoren/blenderen deres har. Hvis nøttene ikke vil frigjøre oljen, kan dere også bruke nøttemelet i grøt, muffins eller kjeks.
  • Nøttesmøret er ferdig når massen er blitt myk og rennende.
  • Sammen med barna smaker dere til nøttesmøret med litt salt og eventuelt kanel.
  • Bruk gjerne det ferdige nøttesmøret til lunsjmåltidet, for eksempel på en brødskive eller over havregrøt.

Før og under aktiviteten kan dere snakke med barna om hva nøtter er, hvor de kommer fra og hvordan de vokser.

• Hvordan tror dere nøttene vokser? Har vi nøtter som vokser i Norge?
  • Hva smaker nøtter? Snakk med barna om smak og konsistens.
  • Hva kan vi lage av nøtter?
  • Hvilken mat pleier vi å spise som inneholder nøtter?
  • Hva er forskjellen på nøttesmør og vanlig smør vi har på skiven?

Ingredienser

Til et stort glass

• 400 g usaltede nøtter (f.eks hasselnøtter eller mandler) (N)
  • 1 ts kanel
  • 0,5 ts salt

• Ingredienser til nøttesmøret
  • Et stort og rent glass med lokk (f.eks et tomt syltetøyglass)
  • Foodprosessor eller en kraftig blender
  • Teskje
  • Slikkepott
  • Stekeovn, stekebrett og bakepapir (kan sløyfes)

• Varier med hvilke typer nøtter dere bruker. Dere kan også lage flere ulike varianter og sammenligne smak, konsistens, lukt og utseende på de ulike nøttesmørene.
  • Vet dere om noen nøttetrær i nærheten? Gå på tur og let etter spiselige nøtter som vokser i naturen her i Norge, som for eksempel hasselnøtter, kastanje, valnøtter og mandler.
  • Dere kan dele opp aktiviteten over flere dager, for eksempel kan dere riste nøttene  i stekeovnen én dag og lage nøttesmør neste dag.
  • Har dere andre råvarer som kan bli til noe helt annet? La barna komme med forslag. Dere kan for eksempel lage rømmegrøt av rømme, eller lage fruktgrøt av ulike typer frukt.