MUFFINS MED BANAN

Vafler, boller og muffins inneholder ofte mye sukker, og bør ikke serveres så ofte i barnehagen. Ved noen spesielle markeringer som for eksempel 17. mai og juleavslutning kan det likevel passe med slike matretter. Derfor har vi samlet noen gode, smakfulle oppskrifter som samtidig har en litt sunnere vri.

Les mer

BOLLER MED HAVREGRYN

Vafler, boller og muffins inneholder ofte mye sukker, og bør ikke serveres så ofte i barnehagen. Ved noen spesielle markeringer som for eksempel 17. mai og juleavslutning kan det likevel passe med slike matretter. Derfor har vi samlet noen gode, smakfulle oppskrifter som samtidig har en litt sunnere vri.

Les mer

VAFLER MED HAVREGRYN

Havregryn gir vaflene god smak og konsistens. Dessuten inneholder havre det sunne, umettede fettet. Bruk gjerne også olje eller flytende margarin, eventuelt smeltet plantemargarin.

Les mer

SMOOTHIE

Smoothier kan lages i blender, matprosessor eller hurtigmikser. Det blir best smak dersom frukt og bær er godt modne.

Les mer

FRUKTSALAT

Lag fruktsalat av sesongens frukt og bær, enten to eller flere sorter i blanding. Den blir best hvis frukten er godt moden. Beregn ca. 1 frukt per barn. Server fruktsalaten nylaget, gjerne med litt vaniljekesam/vaniljekvarg eller yoghurt naturell. Tilsett eventuelt litt rosiner og hakkede nøtter.

Les mer

PANNEKAKER MED GROVT MEL

Pannekaker er en barnefavoritt. Gjør pannekakene sunnere ved å bytte ut noe av hvetemelet med sammalt mel. Fyll dem med frukt, for eksempel bananer, kiwi, ananas – eller sesongens bær.

Les mer