GJENDYRKING

Aktivitet BHG redyrking

La barna gjendyrke grønnsaksrestene!

Visste du at en purrestump kan bli til en helt ny purre? Det er nesten som magi! Med gjendyrking kan vi dyrke grønnsaker på nytt. Det kan vekke undring og nysgjerrighet hos barna og er en fin måte å redusere matsvinn på.

Målet med denne aktiviteten er å gi barna erfaringer med å utnytte hele råvarer og matrester gjennom gjendyrking. Barna får erfare hvor enkelt det er å få en helt ny grønnsak av en liten stump. Det gir gode muligheter for engasjement og mestringsfølelse.

Barna skal få innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid. Personalet skal synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen.

• Snakk sammen om aktiviteten i personalgruppen. Gjendyrking er en enkel aktivitet som ikke krever mye ressurser eller utstyr. Tenk likevel gjennom hvordan dere vil gjennomføre aktiviteten. Skal alle barna få gjendyrke sin egen grønnsak? Har dere et egnet solfylt sted, f.eks en vinduskarm, hvor barna kan følge med på prosessen?
  • Kjøp eventuelt inn råvarer til et lite måltid med grønnsaksstaver og dip. Pass på at dere kjøper inn nok grønnsaker som egner seg til gjendyrking.

Aktiviteten starter med et lite måltid med grønnsaker og dip, deretter gjendyrker dere grønnsaksrestene fra måltidet. Dere kan korte ned opplegget hvis dere allerede har stumper av grønnsakene fra tidligere matlaging. Da kan dere gå rett på gjendyrkingen.

• Samle barna og fortell om aktiviteten og hva som skal skje. Send råvarene rundt i barnegruppen. Oppfordre gjerne barna til å kjenne, lukte og smake på dem.
  • Fordel grønnsakene og hjelp barna med å skylle, skrelle og skjære dem i staver. Husk å spare 3-4 cm av bunnen på grønnsakene som skal gjendyrkes.
  • Hjelp barna med å rive urter i mindre biter, og bland inn i rømmedippen. Smak eventuelt til med salt og pepper.
  • Samle barna til et lite måltid og server dippen sammen med grønnsaksstavene.
  • Etter måltidet setter dere grønnsaksstumpene med bunnen ned, i et glass med litt vann. Merk gjerne glasset med navn og dato før dere fyller dem med vann.
  • Sett glasset i vinduskarmen og følg med på at magien skal skje. Det tar bare 1-2 dager før det begynner å vokse ut igjen.
  • Husk å skifte vann på grønnsakene og urtene ca. annenhver dag.
  • La barna være med på å høste vekstene når de er klare, og bruk dem i måltidene i barnehagen.

• Hvor lang tid tror barna det tar før grønnsaken begynner å vokse?
  • Hvordan tror barna det vil smake?
  • Hvordan dyrkes denne grønnsaken egentlig? Vokser den over eller under bakken?
  • Hva kan vi bruke grønnsaken til når den er ferdig utvokst?

• Grønnsaker og urter til gjendyrking og dip
  • Lettrømme eller kesam til dip
  • Skjærebrett
  • Kniv
  • Glass
  • Penn, papir og teip til å merke glassene med
  • En solfylt vinduskarm

Ypperlige grønnsaker og urter å gjendyrke

• Purre, vårløk, stangselleri, fennikel, kinakål og hjertesalat er fine å gjendyrke.
  • Urter som basilikum, mynte og koriander kan gjendyrkes ved å klippe av stiklinger fra toppen av planten (ca. 7-10 cm lange). Klipp bort de nederste bladene, og sett stiklingen i et glass med vann i vinduskarmen, slik at røttene begynner å vokse. Når urten har fått røtter på ca. 5 cm, kan den settes i jord.

• Hvis dere vil ha en stor plante, kan dere sette grønnsakene i jord når de har startet å vokse.
  • La barna ta med gjendyrkede grønnsaker hjem, slik at foreldrene kan bli engasjert til å følge opp gjendyrkingen hjemme.
  • Ta bilde av alle glassene, og fortsett å ta bilde hver dag til grønnsakene har vokst frem på nytt. Heng opp bildene for å vise hele prosessen fra start til slutt.
  • Kombiner gjerne aktiviteten med Se en spire gro og Dyrking i vinduskarmen.
  • Om dere ønsker mer informasjon om dyrking og mat fra jord til bord, kan dere sjekke ut Matjungelens dypdykk – fra jord til bord (utviklet for SFO).