En råvare i fokus – kål

EN RÅVARE I FOKUS: KÅL

Vi forsker på kål!

Visste du at her i Norge har vi spist kål siden middelalderen? Det er lenge siden, det! Kålen har lang sesong i Norge, den er lett å lagre og er bra å spise for både kroppen og kloden. Det er klart vi må bli bedre kjent med kålen! I denne aktiviteten får barna være kålforskere, som vurderer ulike typer kål, utforsker hvordan de smaker og stemmer på sin kålfavoritt.

FORMÅL

Formålet med aktiviteten er å bli bedre kjent med kål, som er en viktig råvare i det norske kostholdet. Gjennom en utforskende tilnærming til ulike kåltyper kan barna få positive smaksopplevelser og lære seg å like flere grønnsaker.

HVA SIER RAMMEPLANEN?

Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse. Gjennom arbeid med mat og helse skal barnehagen bidra til at barna får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid.

Forberedelser

  • Snakk om aktiviteten i personalgruppen og fordel oppgaver
  • Print ut kålskjema og heng det opp der dere skal ha aktiviteten
  • Skjær opp biter av ulike typer kål og legg dem i ulike skåler. Husk å nummerer skålene. Kålbitene kan med fordel dampes litt på forhånd
  • Sett skålene fram på et lavt bord i barnas høyde

Gjennomføring

  • Samle barna og fortell om kål-aktiviteten og hvordan den skal foregå. 
  • Send rundt én og én skål, og la barna smake på én kålsort av gangen. Gi dem tid til å lukte, studere, smake og undre seg. 
  • Be barna beskrive hvordan kålen ser ut. En voksen noterer det ned i kålskjemaet.
  • Ta deretter en håndsopprekning på hvilket smilefjes barna syns kålen skal få, på vegne av barnegruppen, basert på smak.
  • Snakk om de ulike smakene til slutt. Klarte barna å smake forskjell? Hvordan vil de beskrive forskjellene i smak mellom de ulike kålsortene? 

Samtale med barna

Underveis i aktiviteten kan dere snakke med barna om kål. 

  • Hvilke kålsorter har dere spist før? Har dere smakt på noe nytt idag?
  • Hvordan synes dere at kålen smakte? Var den bitter, sur, søt, sprø, myk eller saftig? 
  • Hvilken kål smakte best? Hvilken kål så finest ut?
  • Hvor vokser kål, på trær eller under bakken? 
  • Hvor stort tror dere et kålhode kan bli?

Aldersgruppe: 3-6 år

Utstyr

  • Ulike sorter kål, f.eks hodekål, blomkål, kålrot, romanesco og rosenkål
  • Skåler
  • Kniv 
  • Skjærebrett 
  • Tack-it eller teip til å henge opp ark 
  • Kålkort og kålskjema 

Tips

  • Kål kan tilberedes på ulike måter (f.eks. dampe, steke, marinere) og smaken vil variere deretter.
  • Prøv å gjøre en blindtest av tre forskjellige kålsorter. Gi barna én kålsort av gangen, la dem smake, føle eller lukte uten å se, og be dem gjette hvilken sort de tror det er.
  • Server gjerne kål til dagens måltid. Enten som oppkuttet grønnsak til brødmåltidet eller fruktmåltidet, eller som en ingrediens i varmmåltidet.
  • Aktiviteten kan også gjøres med en mindre gruppe førskolebarn, som skriver inn sine egne vurderinger, i hvert sitt kålskjema.