En råvare i fokus – kål
Vi forsker på kål!
Visste du at her i Norge har vi spist kål siden middelalderen? Det er lenge siden, det! Kålen har lang sesong i Norge, den er lett å lagre og er bra å spise for både kroppen og kloden. Det er klart vi må bli bedre kjent med kålen! I denne aktiviteten får barna være kålforskere, som vurderer ulike typer kål, utforsker hvordan de smaker og stemmer på sin kålfavoritt.
FORMÅL
Formålet med aktiviteten er å bli bedre kjent med kål, som er en viktig råvare i det norske kostholdet. Gjennom en utforskende tilnærming til ulike kåltyper kan barna få positive smaksopplevelser og lære seg å like flere grønnsaker.
HVA SIER RAMMEPLANEN?
Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse. Gjennom arbeid med mat og helse skal barnehagen bidra til at barna får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid.
Forberedelser
- Snakk om aktiviteten i personalgruppen og fordel oppgaver
- Print ut kålskjema og heng det opp der dere skal ha aktiviteten
- Skjær opp biter av ulike typer kål og legg dem i ulike skåler. Husk å nummerer skålene. Kålbitene kan med fordel dampes litt på forhånd
- Sett skålene fram på et lavt bord i barnas høyde
Gjennomføring
- Samle barna og fortell om kål-aktiviteten og hvordan den skal foregå.
- Send rundt én og én skål, og la barna smake på én kålsort av gangen. Gi dem tid til å lukte, studere, smake og undre seg.
- Be barna beskrive hvordan kålen ser ut. En voksen noterer det ned i kålskjemaet.
- Ta deretter en håndsopprekning på hvilket smilefjes barna syns kålen skal få, på vegne av barnegruppen, basert på smak.
- Snakk om de ulike smakene til slutt. Klarte barna å smake forskjell? Hvordan vil de beskrive forskjellene i smak mellom de ulike kålsortene?
Samtale med barna
Underveis i aktiviteten kan dere snakke med barna om kål.
- Hvilke kålsorter har dere spist før? Har dere smakt på noe nytt idag?
- Hvordan synes dere at kålen smakte? Var den bitter, sur, søt, sprø, myk eller saftig?
- Hvilken kål smakte best? Hvilken kål så finest ut?
- Hvor vokser kål, på trær eller under bakken?
- Hvor stort tror dere et kålhode kan bli?
Tips
- Kål kan tilberedes på ulike måter (f.eks. dampe, steke, marinere) og smaken vil variere deretter.
- Prøv å gjøre en blindtest av tre forskjellige kålsorter. Gi barna én kålsort av gangen, la dem smake, føle eller lukte uten å se, og be dem gjette hvilken sort de tror det er.
- Server gjerne kål til dagens måltid. Enten som oppkuttet grønnsak til brødmåltidet eller fruktmåltidet, eller som en ingrediens i varmmåltidet.
- Aktiviteten kan også gjøres med en mindre gruppe førskolebarn, som skriver inn sine egne vurderinger, i hvert sitt kålskjema.