SØPPELMONSTERET
La barna utforske kildesortering!
Mesteparten av maten vi kjøper er innpakket i emballasje, og mye havner i naturen. Men hvor skal avfallet egentlig? Ta med barna og hjelp søppelmonsteret med å finne ut hva avfallet er laget av, og hvor det skal kastes.
FORMÅL
Målet med denne aktiviteten er å gi barna erfaringer med hvordan vi kan ta bedre vare på naturen, gjennom å kildesortere avfall. Barna lærer om ulike typer avfall, og hvordan vi kan kildesortere dem slik at naturressursene kan gjenvinnes og bli til noe helt nytt. Barna skal også få en forståelse for at alt, også avfall, har en verdi.
HVA SIER RAMMEPLANEN?
Barna skal få kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, og utvikle respekt og en begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen.
Forberedelser
- Snakk sammen om aktiviteten i personalgruppen. Sett dere inn i kildesorteringsordningen lokalt – det kan variere fra sted til sted hva som skal sorteres.
- Print ut de ulike avfallssymbolene, som matavfall, plastemballasje, metallemballasje, papp og papir, og restavfall. Bilder av de ulike avfallssymbolene kan dere finne hos Sortere. Bruk teip til å henge opp avfallssymbolene på hver sin bøtte.
- Gjør klar en vegg som “søppelmonsteret” kan skjule seg bak. Søppelmonsteret er en av de ansatte i barnehagen, som står bak veggen under aktiviteten. På fremsiden av veggen eller på siden setter dere opp de ulike avfallsbøttene. Lag klar en “fiskestang” av en pinne eller kosteskaft med snøre og klype, som barna skal kaste over skilleveggen for å “fiske” avfall med.
- Samle opp noe avfall i dagene før gjennomføringen, slik at dere har noe avfall i hvert materiale.
Gjennomføring
- Snakk sammen med barna om aktiviteten, om avfall og ulike typer matemballasje. Vis og snakk med barna om de ulike avfallssymbolene og hva de betyr.
- Ta barna med for å utforske emballasje som dere finner i barnehagen, rundt ulike matvarer i skuffer og skap, for eksempel plast rundt agurken, metallboks for bakepulver og papirpose til melet. La barna samle inn tom matemballasje og matavfall, og legg det i en eske.
- Esken med avfall som dere har funnet gir dere til “søppelmonsteret” som gjemmer seg bak veggen dere har gjort klar.
- Et barn om gangen får stangen, og kaster snøret over veggen.
- “Søppelmonsteret” fester en emballasje fra boksen på klypen, og rykker lett i tråden.
- Barnet har fått “fisk” og drar snøret opp.
- Barnet får selv prøve å finne ut hvilken emballasje som er på kroken, og kaster i den sorteringsbøtten de tror er riktig. Tilpass ut fra alder og forutsetninger, og la eventuelt barna hjelpe hverandre eller få litt hjelp fra en voksen.
- Neste barn får stangen og gjør det samme, helt til alle barna har fått “fiske” og dere er tomme for avfall.
Samtale med barna
Snakk og undre dere sammen med barna om avfall og kildesortering.
- Hvorfor skal vi sortere avfallet?
- Hva tror barna skjer med det søppelet som vi kildesorterer? Hvor blir det av?
- Hvorfor har mange matvarer emballasje rundt seg?
- Er det noen som sorterer avfall hjemme?
- Er det noen som har pantet flasker før? Hva skjer med de flaskene vi panter? Hva med de flaskene som ikke blir pantet?
- Er det noen matvarer som har emballasje av flere ulike materialer, som f.eks både papp og plast på brødposen? Hvordan kan det resirkuleres?
Aldersgruppe: 3-6 år
Utstyr
- Avfall av ulikt materiale (f.eks metallboks, yoghurtbeger, melkekartong, bananskall)
- Eske til å samle alt avfallet i
- Bøtter til å sortere avfallet i
- Avfallssymboler
- Teip til å henge opp avfallssymbolene
- Stang / pinne med tråd og klype i enden
- En skillevegg/liten vegg (som en av de ansatte i barnehagen kan gjemme seg bak)
Tips
- Gå på oppdagelsesferd og se om dere finner emballasje på andre ting enn matvarer. Kanskje er det noe i barnehagen som kan få nytt liv? Er det leker som kan repareres eller pappesker som kan brukes inn i lekemiljøet? For hvis vi kan gjenbruke istedenfor å kaste ting, så er det enda bedre for miljøet.
- Utforsk fordelene med plastemballasje for å forlenge holdbarheten. Lag et lite forskningsprosjekt hvor dere følger med på hva som skjer med en agurk eller gulrot som ligger med og uten plast, hver dag i en uke eller to. Er det forskjell?
- Kombiner gjerne aktiviteten med Søppel i naturen og Søppel, forsvinn!.
- Om dere ønsker mer informasjon om plast og resirkulering, kan dere sjekke ut Matjungelens dypdykk – plast og resirkulering (utviklet for SFO).