Grønn fargefest

Bilder aktivitetssidene MJ BHG (21)

La barna utforske fargerik mat!

Frukt, bær og grønnsaker med sterke farger er både fristende og inneholder ulike næringsstoffer som kroppen vår trenger. Ingen matvare inneholder alle næringsstoffer, derfor er det lurt å spise variert mat i alle regnbuens farger. Med en fargefest kan dere sammen med barna utforske ulike fargerike og fristende råvarer – med én eller flere farger i fokus.

Målet med denne aktiviteten er å gi barna positive opplevelser med frukt og grønt, slik at de kan lære seg å like – og bli glad i – flere matvarer som er bra for kroppen. Frukt og grønt er viktig for helsen, og noe vi alle kan spise mer av. Her kan barnehagen være med på å gi barna et godt grunnlag for gode matvaner. Ved å ha fokus på råvarenes farge, kan barna bli bedre kjent med nye råvarer fra et nytt perspektiv og lære at det er bra for kroppen å spise variert med mat i ulike farger.

Barnehagen skal legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna. Barna skal få mulighet til å sanse, oppleve, leke, lære og skape med kroppen som utgangspunkt, og gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse.

• Snakk sammen om hvordan dere ønsker å gjøre aktiviteten og fordel oppgaver.
  • Snakk sammen med barna om hvilke råvarer dere kan bruke, og hvilke matretter dere kan lage med råvarene.
  • Handle inn råvarene dere trenger til rettene.

Forslag til grønne råvarer:

Urter, grønt eple, pære, stikkelsbær, brokkoli, spinat, ulike typer salat, grønnkål, rosenkål, asparges,  squash, agurk, stangselleri, sukkererter, pistasjnøtter, edamamebønner.

Forslag til oppskrifter:

Pannekaker eller vafler med spinat

• Start aktiviteten med å snakke med barna om ulike farger på mat.
  • Send de ulike råvarene rundt i barnegruppen, så barna kan få se, kjenne, lukte og eventuelt smake på de ulike råvarene.
  • Del eventuelt barna inn i grupper som hjelper til med ulike oppgaver:
    • En gruppe hjelper til med å lage mat, kutte råvarer, dandere på fat.
    • Den andre gruppen pynter og gjør avdelingen i stand til et fargefest-måltid. Lag gjerne en buffet i barnas høyde og dekorer bordet eller avdelingen med grønn pynt og flere grønne råvarer.
  • Når maten er klar og bordet pyntet, kan dere samles rundt bordet til et fargefest-måltid. Oppfordre barna til å smake på de ulike råvarene og rettene.

Før og under aktiviteten

• Hvorfor er det bra for kroppen å spise frukt, bær og grønnsaker i ulike farger?
  • Hva kan vi lage av disse råvarene?
  • Hvordan smaker og lukter de ulike råvarene? Tror barna de smaker annerledes når vi tilbereder dem?

Underveis i måltidet

• Hvordan smaker maten?
  • Husker dere navnet på noen av råvarene vi har spist?
  • Hvilken av råvarene eller rettene som du har spist i dag er din favoritt?

• Grønne råvarer
  • Oppskrifter – finn gjerne oppskrifter i Matjungelen
  • Kjøkkenutstyr til å lage de valgte rettene

• Festen kan utvides og planlegges over flere dager. Barna kan være med og planlegge meny, lage dekor, dekke på og pynte til fest.
  • Varier hvilke farger dere har i fokus ut fra barnas ønsker. Dere kan også kombinere to eller flere farger, eller ha regnbuefest med hele regnbuens farger.
  • Aktiviteten kan også kombineres med aktiviteten Fargerike supper eller Spis regnbuens farger.
  • Bruk gjerne frukt.no for å finne info og inspirasjon til ulike råvarer.