Gamle lopper = nytt servise

Servise

La barna utforske gjenbruksglede!

Dra på skattejakt sammen med barna etter servise i ulike farger og fasonger, som dere kan bruke i barnehagens måltider. Det finnes mye læring og glede i å lete etter brukte skatter. Kanskje finner dere en tallerken med en god historie?

Målet med denne aktiviteten er å gi barna positive måltidsopplevelser, samtidig som de får  erfaringer med gjenbruk. Ved å ta barna med i anskaffelsen av brukte serviser eller kjøkkenredskaper til barnehagen gir vi barna erfaringer med å bruke om igjen. Barna får også være med å skape gode rammer rundt måltidet.

Barnehagen skal legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna. Barna skal i tillegg få kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, og utvikle respekt og en begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen.

• Snakk sammen om hvordan dere vil gjøre aktiviteten. Få oversikt over hva slags servise dere kan trenge, for eksempel tallerkener, kopper eller skåler. Målet er naturligvis ikke å bytte ut et fullt brukbart servise dere har i barnehagen, men kanskje dere kan ha et sett med ulike tallerkener som kan gå på rundgang i avdelingene?

• La barna være med i planleggingen av aktiviteten. Undersøk sammen med barna om dere har en lokal gjenbruksbutikk i nærheten som dere kan besøke for å kjøpe brukt, eller om det er noen loppemarkeder i nærheten. Kanskje dere kan sette inn en annonse i lokalavisen om hva dere er på jakt etter, eller legge lapper i naboenes postkasser? Her er det kun fantasien som setter grenser. Målet med innsamlingen er at barna får være med i prosessen med å få tak i noe som er brukt av andre.
  • Når serviset er i hus, kan det være lurt å gi det en ekstra vask og deretter gå i gang med å bruke serviset i måltidene.
  • La barna være med å dekke på til måltidene, og la dem selv få velge hvilke tallerkener og glass de vil ha. Pådekkingen er en fin anledning til å snakke med barna om hva dere trenger på bordet, og hvordan dere liker at det ser ut rundt dere når dere spiser.

Før og under aktiviteten kan dere snakke med barna og reflektere rundt gjenbruk.

• Hva kan vi kjøpe brukt?
  • Hvor kan vi finne brukte ting?
  • Hvorfor kan det være bra for kloden vår at vi kaster mindre og bruker ting om igjen?

Under måltidet kan dere også snakke om måltidsglede og om tallerkenene dere har funnet.

• Hvis tallerkenene er ulike: Hva er det som er likt og ulikt mellom tallerkenene? Snakk gjerne om form og fasonger, mønstre, motiver og farger.
  • Hvem tror dere kan ha brukt serviset før?
  • Hva er det som kan gjøre det hyggelig å spise sammen i barnehagen?

• Med utgangspunkt i et av motivene på serviset, kan dere under måltidet lage en fortelling sammen. Kanskje fortellingen kan skrives ned og gjøres til et skuespill senere?
  • Kombiner gjerne aktiviteten med å besøke en gjenbruksstasjon hvis dere har en i nærområdet. Her kan barna lære mer om gjenbruk og avfallssortering.
  • Dere kan naturligvis overføre aktiviteten til andre områder enn serviser til måltider. Kanskje dere kan gå på jakt etter bøker, leker eller spill?
  • Om det er én tallerken som skiller seg spesielt ut kan dere gjerne bruke den som en “bursdagstallerken”, som dere kun tar frem når noen skal gjøres stas på.