Naturens ressurser

La barna få erfare og utforske naturen, og lære seg hvordan de kan dyrke, sanke og høste.

Naturen er viktig for alt liv på jorden. Barna skal vokse opp og leve i denne verden og de trenger derfor å få kunnskap om hvorfor det er viktig å ta vare på naturen, og hvordan dette kan gjøres. La barna få erfare og utforske naturen. La de lære seg hvordan vi kan dyrke, sanke og høste. Gjennom dette kan vi gi barna en begynne forståelse for hvordan de selv kan være med å ta vare på naturen.

Hva er naturens ressurser?

Hvordan produserer vi mat? Hvordan er veien fra jord til bord? Rammeplanen for barnehagen løfter frem viktigheten av at barna skal få innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og råvarene sin vei fra fjord og jord til bord

Ta barna med på tur slik at de kan få oppleve å plukke bær i naturen, være med å fiske eller sette garn. Avtal gjerne med noen i nærområde at dere kan få plukke frukt eller bær i deres hage. Ta råvarene som dere finner ute i naturen med inn i barnehagen slik at dere kan bruke dem i matlagingen. Vær gode rollemodeller og vis barna med gode holdninger, handlinger og verdier hvordan vi kan ta vare på naturen.

La barna få være med å dyrke mat som dere kan høste og spise i barnehagen. Det kan være i en kjøkkenhage, ute i krukker eller inne i vinduskarmen. La barna få oppleve, erfare og undre seg over naturens mangfoldighet inne i pottene i vinduskarmen eller ute i naturens spiskammer.

Vi ønsker oss matglade og matkompetente barn. De trenger å få forståelse for at alle årstidene gir oss ulike råvarer. Å spise mat i sesong er både spennende, lærerikt, bærekraftig, og bra for å få et sunt og variert kosthold.

Refleksjonsspørsmål

  • Hvordan kan vi lære barna om naturens ressurser?
  • Hva kan vi få til i vårt nærområde? Kan din barnehage dyrke, høste eller sanke noe i deres nærområde?
  • Hvordan vises årstidene og sesongens råvarer i våres menyer og matplan?
  • Hvordan jobber vi med barnas kunnskap om produksjon av matvarer?
  • På hvilken måte kan vi engasjere foreldrene?

Hvordan jobbe med naturens ressurser i barnehagen?

Opplevelser og erfaringer. Ta barna med ut i naturen, og la dem utforske og oppleve. Dette vil gjøre at de utvikler respekt, engasjement og forståelse for hvordan vi tar vare på naturens liv og ressurser.

Start enkelt. Ikke gjør det komplisert i starten. Ta turen ut i skogen og se om dere finner ulike typer bær, ramsløk, spiselige nøtter osv. Dere kan plukke råvarene og bruke dem i matlagingen.

Kunnskap. Dere trenger god kunnskap om spiselige og ikke spiselige råvarer. Det finnes for eksempel råvarer i naturen som kan være giftig. Man må derfor ikke plukke sopp uten god bakgrunnskunnskap.

Bruk råvarene i matlaging. Plukk med dere råvarene fra naturen og bruk det i matlagingen – La barna delta og medvirke her. Dere kan plukke blåbær og lage syltetøy og saft, eller bruke det som topping på havregrøt.

Selvdyrking. La barna få kjennskap til hvordan råvarer dyrkes frem og hvilke forhold de trenger. Start med råvarer som dyrkes fort og lett.

Fisketur. Sjøen er en god læringsarena hvor barna får kunnskap om matens opprinnelse. La barna delta i hele prosessen fra fisking, sløying, filetering til tilbedrening av fisken. Besøk på fiskemottak, fiskemarked og fiskedisk er andre relevante aktiviteter.

Engasjere foreldre. Få med dere foreldrene til å gjøre en forskjell for naturen. Dere kan oppfordre barna og deres foreldre til å gå eller sykle til barnehagen.

Ta vare på nærområdet. Lær barna hvordan de tar vare på nærmiljøet. Ta de med ut for å plukke søppel i og rundt barnehagens område.

Sortering. Lær og vis barna hvor søppelet skal kastes, og hva som skjer med riktig sortert søppel

Aktuelle aktiviteter