Naturens ressurser

La barna utforske alt naturen har å by på

Naturen er grobunn for alt liv på jorden. Den kan også være grobunn for mye glede, undring og læring for de små. Ved å sette fokus på naturens ressurser kan vi bidra til at barna får forståelse for hvordan de selv kan være med til å ta vare på naturen. Her er barnehagen en ypperlig arena som kan la barna få erfaring med naturen, gjennom konkrete aktiviteter som å dyrke, sanke og høste.

Hvorfor sette fokus på naturens ressurser?

Hvor kommer poteter fra? Hva er fiskepinner laget av? Hvordan blir et frø til en tomatplante? Når barna stiller nysgjerrige spørsmål om maten de spiser, finner vi mange av svarene ute i naturen. Så la barna få nærkontakt med jungelen av mat som naturen har å by på – enten det er gjennom pottene i vinduskarmen eller blåbærlyngen ute i skogen! Når barna får en større forståelse for hvor maten kommer fra, og at alle årstidene gir oss ulike råvarer, kan det øke matgleden og matkompetansen. Å spise mat i sesong er både spennende, lærerikt og bærekraftig, og bidrar til variasjon i kosten.

Hva sier rammeplanen?

I rammeplan for barnehagen, under «kropp, bevegelse, mat og helse», trekkes det frem at barnehagen skal gi barna innsikt i matens opprinnelse, produksjon og veien fra råvare til måltid. Personalet skal vise barna gode verdier, holdninger og handlinger til hvordan de kan bidra til et bærekraftig samfunn. Videre skal dere også lære barna til å ta vare på seg selv, hverandre og naturen.

Hvordan jobbe med naturens ressurser i barnehagen?

• Gi barna positive naturopplevelser. Ta barna med ut i naturen, la dem utforske og oppleve – da utvikler de engasjement og forståelse for å ta vare på naturens liv og ressurser.
  • Gå på oppdagelsesferd i naturens matskap. Ta turen ut i nabolaget eller i skogen, og se om dere finner spiselige planter som blåbær, surblad eller epler. Plukk kun planter dere er trygge på. Dere kan også dra på fisketur og se om dere får napp!
  • Prøv å dyrke selv. Det er spennende og lærerikt for barna å følge prosessen fra frø til plante, og veldig gøy å spise noe man har dyrket selv! Spinat og salat er lett å starte med.
  • Bruk råvarene i matlaging. Bruk råvarene dere har sanket eller dyrket til å lage mat, så barna får følge matens reise hele veien fra jord til bord.
  • Ta vare på nærområdet. Lær barna hvordan de tar vare på naturen i nærmiljøet sitt. Dere kan for eksempel plukke søppel i området rundt barnehagen og kildesortere sammen.

Refleksjonsspørsmål

• Hvordan kan vi lære barna om naturens ressurser?
  • Hva er mulig å gjøre i nærområdet vårt? Kan vi dyrke, høste eller sanke noe?
  • Hvordan gjenspeiles årstidene og sesongens råvarer i matplanene våre?
  • Hvordan gir vi barna et innblikk i produksjonen av mat fra jord og fjord til bord?
  • Hvordan kan vi samarbeide med foreldrene om dette temaet?

Webinar om naturens ressurser

I dette webinaret kan du lære mer om naturens matressurser og bærekraft i barnehagen.

Innleggsholdere:

Tove Aagnes Utsi er førsteamanuensis i naturressursfag ved UiT Norges arktiske universitet.

Kari Wallem Bøe er universitetslektor i pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet.

Inger Wallem Krempig er førstelektor i friluftsliv, UiT Norges arktiske universitet, idrettshøgskolen.

Aktuelle aktiviteter