Matlaging

La barna få positive opplevelser med matlaging

Å lage mat er en god pedagogisk aktivitet, hvor barna får utforske, mestre og erfare hvordan vi lager mat. Når barna er med på matlagingen er det større sannsynlighet for at de blir motivert til å smake på ny mat. Gjennom matlagingsaktiviteter har vi også en naturlig anledning til å sette fokus på hvor maten kommer fra, hvordan vi kan lage mat fra bunnen av og hva som er bra for oss å spise.

Hvorfor sette fokus på matlaging?

Grunnlaget for gode matvaner legges i oppveksten, derfor er det viktig at barna blir kjent med og lærer seg å like mer av den maten som er bra for oss å spise. Gjennom matlagingsaktiviteter i barnehagen kan barna lære viktige ferdigheter som de vil ha nytte og glede av hele livet. Når barna får oppleve at matlaging er gøy, kan det skape mer matglede og matkompetanse.

Hva sier rammeplanen?

I rammeplanen for barnehagen er det løftet frem at barna skal få delta og medvirke i matlaging i barnehagen. Matlagingen skal bidra til deltakelse, samtaler og måltidsglede.

Hvordan jobbe med matlaging i barnehagen?

• La barna medvirke. La barna være med på å bestemme hvilke matretter som skal lages, hvordan grønnsakene kuttes, og hvordan maten serveres.
  • Bruk utstyr tilpasset barn Ha gjerne skjærebrett og skarpe kniver tilpasset barna, og pass på at bord og stoler passer barnas høyde. Det bidrar til mestringsfølelse.
  • Ha en god plan. Tenk over gjennomføringen i forkant, og legg til rette for at alle barna, uansett forutsetning, kan være med i matlagingen.
  • Husk god hygiene. Hjelp barna med å forstå at god hygiene er viktig på kjøkkenet. Ha på forkle, sett langt hår i strikk og vask hendene. Lag noen få, enkle regler og gjenta dem jevnlig.
  • Prøv å lage mat ute. Ta matlagingen med ut på tur! Lag mat over bål eller på stormkjøkken. Begynn enkelt, f.eks. med pannekaker på stormkjøkken eller ostesmørbrød over bål.

Husk at veien er målet. Det tar lenger tid å lage mat sammen med barn – de skal jo prøve, feile og lære underveis! Vær tilstede, engasjert og deltakende som voksen, så bidrar du til å gi barna en god opplevelse.

Refleksjonsspørsmål

• Hvordan kan vi jobbe med matlaging i barnehagen vår – både inne og ute?
  • Hvordan kan vi tilpasse matlagingen til barnas alder og ferdighetsnivå?
  • Hvordan får vi barna til å delta og medvirke i matlagingen på en god måte?
  • Hvordan kan vi lære barna om god hygiene, og om hvorfor det er viktig når vi lager mat?
  • Hvordan kan vi forankre matlaging med barna i årsplanen vår?
  • Hvordan kan vi involvere foreldre og foresatte i barnas matlaging i barnehagen?

Webinar om matlaging og barnas medvirkning i barnehagen

Matlaging sammen med barn kan til tider føles vanskelig, men det er også en fantastisk pedagogisk arena. I dette webinaret lærer du enkle grep til hvordan du kan jobbe med matlaging i barnehagen og hvorfor det er viktig at barna får delta og medvirke i matlagingen.

Webinaret holdes av

Nina Schwebs er universitetslektor i pedagogikk og mat og helse på Universitet i Sørøst-Norge.

Aktuelle aktiviteter