Kom i gang

mj-check

Forankret i rammeplanen for barnehage

mj-check

Laget av Folkelig og Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktvitet

På bestilling fra Helsedirektoratet

Kom i gang med Matjungelen

Matjungelen Barnehage er et gratis aktivitetsprogram for barnehagene der barna kan leke og lære om mat som er bra for kroppen og kloden. Matjungelens mål er å gi barna engasjement og kunnskap rundt matens betydning for helse og miljø, gjennom kvalitetssikret og inspirerende materiell til bruk av personalet i barnehagehverdagen.

Pedagogiske aktivitetsopplegg for barna

Hovedretten i Matjungelen er de pedagogiske aktivitetene som personalet gjør sammen med barna i barnehagen. Aktivitetene dekker et bredt spekter av temaer knyttet til mat, helse og miljø og er forankret i rammeplanen. Dere bestemmer selv hvordan og hvor ofte dere vil gjennomføre aktivitetene, det kan for eksempel gjøres jevnlig hver måned eller mer intensivt i et prosjekt.

Kunnskap og inspirasjon for personalet

I Matjungelen finner du også kompetanseheving, inspirasjon og andre verktøy for personalet. Du finner kunnskapsfilmer, tematekster og refleksjonsspørsmål til hvert av Matjungelens fem tema. Det er også oppskrifter i tråd med kostrådene og en verktøykasse med  blant annet webinarer og Kom i gang – kurs for personalet.

Motta nyhetsbrev fra Matjungelen

Vil du ha nyheter og inspirasjon fra Matjungelen direkte i innboksen din? Skriv deg på epostlisten din så hører du fra oss.

Erfaringer fra Matjungelen

Dere bestemmer selv hvordan dere vil bruke Matjungelen. Innholdet kan brukes på mange ulike måter. Les hvordan andre Matjungel-Barnehager har tatt i bruk aktivitetsprogrammet.

Bli en Matjungel-barnehage

Meld barnehagen på i Matjungelen og bli en del av gjengen. Påmelding er kostnadsfritt og gir flere fordeler.

Nr. 1 Fyll ut enkelt skjema
Nr. 2 Barnehagestyrer godkjenner påmelding
Nr. 3 Motta oppstartspakke og jevnlig oppfølging

Gode grunner til å melde seg på

Synliggjør deres fokus på mat, helse og bærekraft med et kvalitetssikret aktivitetsprogram.

Motta jevnlig oppfølging og inspirasjon på e-post.

Få en egen kontaktperson fra Matjungelen.

Ofte stilte spørsmål

Koster det noe å melde seg på?

Nei, Matjungelen er kostnadsfritt å bruke uansett om du er påmeldt eller ikke. Matjungelen finansieres av Helsedirektoratet og våre andre samarbeidspartnere.

Forplikter vi oss til noe ved å melde oss på?

Nei, det er ingen som vil føre tilsyn eller kreve rapportering på deltakelse. Vi ønsker selvfølgelig at dere som velger å en Matjungel-Barnehage bruker aktivitetsprogrammet aktivt og jevnlig ,men dere står fritt til å bruke innholdet på den måten som passer best for dere.

Hvorfor må styrer godkjenne deltakelse?

Påmeldingen til Matjungelen skal være forankret i ledelsen for å sikre kontinuitet og eierskap til prosjektet over tid.

Hva vil det si å ha en kontaktperson fra Matjungelen?

Påmeldte barnehager får en kontaktperson fra Matjungelen, som kan bistå hvis dere trenger hjelp eller har spørsmål om hvordan ta i bruk aktivitetsprogrammet. Vi er bare en epost unna.

Hvordan kan vi synliggjøre overfor foreldrene at vi er en Matjungel-Barnehage?

Dere får tilsendt plakat, flyers og annet materiell som viser at dere er en Matjungel-Barnehage, I tillegg får dere inspirasjonseposter for videresending til foreldrene.

Må vi melde oss på hvert år?

Nei, dere er påmeldt helt til dere (mot formodning) velger å melde dere av. Én gang Matjungel-Barnehage, alltid Matjungel-Barnehage!

Har du spørsmål eller kommentarer til Matjungelen Barnehage?

Ta kontakt med oss på post@matjungelen.no