Smøremåltid i barnehagen

KAFÉ

KAFÉ

Smøremåltid i barnehagen

Lag deres egen kafé!

Måltidet er en stor del av barnehagehverdagen, og det kan være spennende å utforske nye måter å gjennomføre måltidene på. Lag deres egen kafé sammen med barna, og utforsk de ulike rollene som kokker, servitører og gjester.

FORMÅL

Målet med denne aktiviteten er å gi barna positive måltidsopplevelser. Når barna får ta del i forberedelsene og gjennomføringen av måltider i barnehagen, gir vi barna rom til å oppleve både mestring, tilhørighet og fellesskap. Ved å gjennomføre måltidet som en kafé får barna oppleve en annen måltidssituasjon enn den de er vant til, og de kan oppleve glede i det å lage eller servere mat til andre.

 

HVA SIER RAMMEPLANEN?

Barnehagen skal legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna. Barna skal få mulighet til å sanse, oppleve, leke, lære og skape med kroppen som utgangspunkt.

Forberedelser

  • Snakk sammen i personalgruppen om hvordan dere ønsker å gjøre aktiviteten.
  • Snakk sammen med barna om aktiviteten og bli enige om hvem som skal ha ansvar for hva, for eksempel hvem som er kokker, hvem som skal ta imot bestilling og serverer maten, og hvem som er gjestene. Skal dere invitere en av de andre avdelingene på kafé, eller foreldrene? Bli også enige om hvordan maten skal bestilles, går gjestene til disken og bestiller – eller går servitørene til bordene og tar imot bestillingen? 
  • Snakk med barna om hvordan dere ønsker at kaféen skal se ut. Hvordan skal bordene plasseres: som et langbord, i en hestesko eller gruppevis? Ønsker dere å ha kostymer? Vil dere lage skilt og menyer med bilder av matrettene? Skal gjestene betale for maten med lekepenger? 

 

Gjennomføring

  • Del barna inn i grupper basert på rolleavklaringene dere gjorde på forhånd.
  • Kokkegruppen får vaske, skrelle og kutte grønnsaker og frukt til måltidet, og dandere på fat. Fyll vann i mugger og sett frem på disken. Sett frem brød og ulike pålegg, og lag en smørestasjon, så dere er klare til å lage maten når den bestilles. 
  • Servitør- og pyntegruppen lager menyer og gjør klar kaféen med bord, stoler og disk. Bordene kan pyntes med for eksempel duk, servise, lys, servietter og blomster.
  • Samle barna igjen før kaféen åpner. Fordel de ulike rollene slik dere ble enige om på forhånd – noen er kokker, andre servitører og gjester. Gjestene kan også være en annen avdeling eller barnas foreldre.
  • Gjestene setter seg ved bordene. 
  • Aktiviteten kan gjennomføres på ulike måter – gjør det som passer best for deres barnegruppe og fasiliteter: 
    • Barna er “servitører” som går til bordet og tar bestilling fra de andre barna. Bestillingen sender “servitørene” videre til barna som er “kokker” og som står bak disken. “Kokkene” smører brødskivene og lager klar maten som er bestilt på en tallerken. “Servitørene” tar fatet med tilbake til barna som bestilte maten.
    • Hvert barn går frem til disken og stiller seg i kø for å bestille sin egen mat. “Kokkene” bak disken ordner bestillingen til barna og gir fatet tilbake. Barna må vente på maten ved disken, og tar det med seg tilbake til plassen sin. Det kan være lurt å dele barna i mindre grupper som får gå frem, slik at det ikke blir for mye kø. 
  • Uansett hvilken gjennomføringsmåte dere går for, så er det viktig å huske på at dere voksne er med å støtte barna i de ulike rollene de har fått.
  • Hold på helt til alle barna er mette. Beregn god tid til måltidet, minst 30 minutter. Husk at kokkene også må få tid til å spise. Dere kan bytte på rollene underveis i aktiviteten, slik at flere av barna får prøve seg i de ulike rollene. 

 

Samtale med barna

Før og under aktiviteten kan dere snakke med barna og reflektere sammen rundt måltider og konseptet kafé. 

  • Hva er en kafé? 
  • Har dere vært på en kafé før? Hvordan var det?
  • Hvordan oppfører man seg på kafé, er det annerledes enn hjemme?
  • Hva er likt/ulikt mellom de kaféene dere har vært på før, og den vi har i barnehagen? 

Aldersgruppe: 1-6 år

Utstyr

  • Brødskiver/knekkebrød/rundstykker
  • Ulike typer pålegg
  • Grønnsaker og frukt
  • Skjærebrett
  • Kniv
  • Tallerkener, kopper og bestikk
  • Eventuell dekorasjon eller andre effekter til kaféen (blomster, kokkehatter, serveringsforklær, mm).

Tips

  • Varier hva dere serverer i kaféen. Det kan være kopper med oppskåret frukt og grønt, smoothies, fiskekaker, lompewraps, bananpannekaker mm. Maten kan også gjøres klar på forhånd, istedenfor å lages på bestilling. Hva har barna lyst til å lage? 
  • La barna finne på et gøyalt navn til kaféen deres. Ha idemyldring sammen og bli enige i fellesskap. Hva med en jungelkafé?
  • Utforsk sammen hvordan kaféene ser ut i deres nærmiljø – er det noen likheter og forskjeller? Har dere barn med annen kulturell bakgrunn så kan dere prøve å finne ut hvordan kafé er i deres kultur. Snakk gjerne med barnas foreldre, som kan hjelpe med å fortelle hvordan det er. Er det noen forskjeller mellom kaféer i Norge og i andre land? Kanskje dere kan ta med elementer fra kaféer i andre land inn i barnehagens kafé? 
  • Inviter foreldrene på kafé. Lag gjerne invitasjoner hvor dere inviterer foreldrene til å komme på kaféen deres. Barna tar ansvar for serveringen og bestillingen, med en hjelpende hånd fra de voksne. Her får barna vist frem kaféen sin og foreldrene får innblikk i barnas barnehagehverdag.