Julelukter

LUKT- OG SMAKSKALENDER TIL JUL

Julelukter

La barna øve på matmotet i en lukt- og smakskalender!

Luktesansen vår er direkte koblet til områder i hjernen som har med minner og følelser å gjøre. Derfor kan for eksempel lukten av nyslått gress gi sterke sommerminner, og lukten av krydder som kanel og nellik kan gi assosiasjoner til juletiden. I denne lukt- og smakskalenderen blir barna bedre kjent med en rekke ulike lukter og smaker knyttet til julen.

Målet med denne aktiviteten er å la barna bruke sansene sine for å utforske og bli kjent med juletradisjoner. Barna skal få en trygg og positiv opplevelse av det å smake og lukte på ulike råvarer. Ved å bruke alle sansene for å utforske maten kan barna bli bedre kjent med egne smakspreferanser og bli tryggere på å smake på nye matvarer. Etter hvert kan også barna utvide repertoaret sitt av mat som de liker og ønsker å spise.

Barna skal få mulighet til å sanse, oppleve, leke, lære og skape med kroppen som utgangspunkt, og gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse. Barnehagen skal også gi barna kjennskap til og markere merkedager, høytider og tradisjoner.

• Snakk sammen om aktiviteten i personalgruppen og hvordan dere vil gjennomføre lukt- og smakskalenderen. Hvor mange luker trenger kalenderen, og hvor mange barn er dere på avdelingen? Er det andre tilpasninger som må gjøres?
  • Snakk med barna om aktiviteten, og la de få være med å bestemme hvilke råvarer som skal luktes og smakes på i kalenderen. Sørg for at dere har råvarene i barnehagen, og lag små laminerte bilder av de ulike råvarene.
  • Lag en kalender hvor dere kan henge opp bilder av råvarene dere har luktet og smakt på. Dere kan for eksempel tegne opp ruter på et stort ark, eller bruke kvister og tau til å lage ruter.
  • Lag lapper med barnas navn på, og legg lappene i en boks eller skål.
  • Lag klar en boks med lokk, med hull i lokket. Det kan for eksempel være en rømmeboks, en tom saltbøsse eller et stort yoghurtbeger.

Lukt- og smakskalenderen dere har laget brukes som adventskalender. Barna får lukte og smake på en ny råvare hver dag, samtidig som dere teller ned til julaften.

• Gjør klar dagens råvare, for eksempel skrelle og dele klementin i båter slik at det er nok til smaksprøver til alle barna.
  • Trekk en lapp fra boksen med barnas navn. Navnet som står på lappen avgjør hvem som får legge dagens råvare i boksen med lokk. Det samme barnet trekker også en ny navnelapp neste dag.
  • Barnet som ble trukket i dagens luke, får bli med en voksen og legge den hemmelige råvaren i boksen med hull i.
  • Dagens kalenderbarn sender boksen med råvaren rundt i barnegruppen, uten å fortelle de andre hva som skjuler seg i den. Her får alle som vil, først lukte og så smake på råvaren.
  • Når alle har fått luktet og smakt på råvaren, kan dere diskutere hva dere tror skjuler seg i boksen.
  • Til slutt avslører dagens barn hvilken råvare som skjulte seg i boksen, og henger opp et bilde av dagens råvare i lukte- og smakskalenderen.
  • Boksen med råvaren kan settes lett tilgjengelig, slik at barna får muligheten til å lukte når de vil. Barna kan også utfordre foreldrene til å lukte og smake på dagens råvare ved henting.

Underveis i adventskalenderen kan dere snakke sammen med barna og reflektere rundt hvordan dagens råvare lukter og smaker.

• Hva synes dere det smaker? Er det søtt, salt, surt, bittert eller umami?
  • Hvordan lukter det da? Minner lukten dere om noe?
  • Klarer dere å finne ut hvilken matrett denne råvaren pleier å brukes i?
  • Har dere forslag til hva vi kan bruke denne råvaren til?

Motiver barna til å bruke egne ord på sin sanseopplevelse. La de fortelle om de har en god historie som råvaren minner om.

• Boks (ikke gjennomsiktig) med lokk, og med hull i lokket. (F.eks rømmebeger)
  • Utskrift av bilder med de ulike matvarene som skal smakes på.
  • En kalender (f.eks et stort ark) til å henge opp bilder av det dere har smakt på.
  • Ulike matvarer å smake og/eller lukte på.
  • Forslag til innhold i kalenderen:
    Kanel, muskatnøtt, nellik, pepper, stjerneanis, ingefær, gløgg, kardemomme, klementin, appelsin, granbar, kongerøkelse, lussekatter, risgrøt, rødkål, kålrot, julebrød, rosiner, mandler, tyttebærsyltetøy.

• Gjennomfør gjerne aktiviteten i mindre grupper, dersom det blir for mye med hele barnegruppen samtidig.
  • Hvis dere har en stor barnegruppe kan to barn sammen få ansvar for hver luke. Eventuelt kan de voksne legge matvarene i boksen, og la alle barna lukte og smake uten å vite hva som skjuler seg i dagens luke.
  • Bruk gjerne råvarene fra kalenderlukene i dagens måltid, for eksempel som ingrediens i en matrett. Kanskje de barna som ikke likte råvaren under aktiviteten liker den når den er tilberedt eller brukt i en matrett?