Naturens matskap

NATURENS MATSKAP

Naturens matskap

Dra på skattejakt i naturen!

Naturen er grobunn for alt liv på jorden, også maten vi spiser. Knyt skoene og spenn sekken, og dra på en spennende skattejakt for å se hvilke spiselige ville vekster som skjuler seg blant busker og trær i nærområdet.

Målet med denne aktiviteten er å gi barna erfaringer med det å sanke og høste fra naturen. Barna lærer om ulike spiselige ville vekster som vokser i naturen, som blomster, sopp, frukt og bær. Det kan bidra til nysgjerrighet, naturglede og engasjement for å ta vare på naturen.

Barna skal få innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid. Barnehagen skal legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring. Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider.

• Snakk sammen om aktiviteten i personalgruppen. Tenk over hvor mye dere ønsker å gjøre ut av aktiviteten. Har dere et egnet naturområde med ville vekster i nærmiljøet? Hvilken kompetanse og erfaringer har dere med å plukke ville vekster i personalet? Det kan være lurt å dykke dypere i hvilke råvarer som vokser i naturen, og hvilke som er spiselige og ikke. Plukk kun det dere er helt sikre på at kan spises. Les mer på HelseNorge om giftinformasjon for ulike planter og bær, og hva man bør gjøre hvis uhellet er ute. Lagre telefonnummeret til Giftinformasjonen (22 59 13 00) på forhånd.

Husk! Ingen barn skal spise noe de finner i naturen uten at en voksen har sjekket det først. Det finnes bl.a. giftige sopptyper, og flere av disse ligner på de som ikke er giftige.

Eksempler på spiselige ville vekster dere kan se etter:

• Granskudd
  • Geitramsskudd
  • Rødkløver
  • Gaukesyre
  • Løvetann
  • Marikåpe
  • Multer
  • Blåbær
  • Villbringebær

Hvis dere er heldige og kjenner noen som har et eple-, pære- eller plommetre som dere får plukke fra, kan dere også dra på slang i hagen.

• Snakk sammen med barna om aktiviteten, råvarer i naturen og hva dere kan finne på turen. Gjerne vis frem bilder av de ulike vekstene dere skal se etter, slik at de har noe konkret å lete etter i naturen. Det er viktig å forklare barna at de ikke må spise noe av det de finner før de har spurt en voksen, fordi det også finnes giftige vekster som kan gjøre oss syke.
  • Dra på tur i nærmiljøet, og plukk med dere spiselige ville vekster dere finner.
  • Husk å ikke plukke alt. La det stå igjen slik at flere, både mennesker og dyr, kan spise.

Når dere er ute på oppdagelsesferd i naturen er det gode muligheter for å snakke om det som er rundt dere. Undre sammen om det dere oppdager.

• Hva tror dere vi kan finne i naturen som er spiselig?
  • Tror dere vi kan finne noe i naturen som vi vanligvis ser i butikken?
  • Hva betyr det at noe er giftig?
  • Hvordan kan vi passe på at vi ikke spiser noe som er giftig?
  • Hva kan vi bruke råvarene til? Hvilken matrett har barna lyst til å lage med det dere har funnet?

• Bøker om blomster, bær, sopp o.l.
  • Kurv, poser, boks eller bøtte til sanking.

• Bruk gjerne råvarene til ulike konserveringsmetoder, som safting, sylting eller tørking.
  • Dere kan høre med barnas foreldre, eller besteforeldre, om de har noen forslag til tradisjonelle oppskrifter hvor råvarene brukes. Prøv for eksempel å lage neslesuppe, blåbærpannekaker, granskuddsirup eller plommesyltetøy.
  • Gjennomfør aktiviteten i ulike sesonger! De ulike sesongene gir ulike vekster i naturen, det er også en fin måte å bli kjent med de ulike årstidene.
  • Sjekk ut nettsiden til Norges Sopp- og Nyttevekstforbund for mer informasjon om spiselige og giftige sopper og nyttevekster, og om bærekraftig sanking.