sanseløype

SANSELØYPE

sanseløype

La barna utforske en jungel av smaker!

Sansene våre er sentralt i alt vi gjør i hverdagen – og vi bruker faktisk alle sansene våre når vi spiser! I denne sanseløypen får barna utforske og bli bedre kjent med sansene sine gjennom lek, når de kjenner, lukter, hører og smaker på en jungel av mat.

FORMÅL

Målet med denne aktiviteten er å gi barna en positiv opplevelse av smaking og bruk av sansene slik at de blir bedre kjent med egne smakspreferanser og bli tryggere på å smake på nye matvarer. Etter hvert kan også barna utvide repertoaret sitt av mat som de liker og ønsker å spise.

HVA SIER RAMMEPLANEN?

Barna skal få mulighet til å sanse, oppleve, leke, lære og skape med kroppen som utgangspunkt, og gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse.

Forberedelser

• Planlegg hvordan dere vil legge opp sanseløypen, basert på rammene i deres barnehage. Dere kan for eksempel gå gjennom løypen med hele gruppen samlet, stasjon for stasjon, eller dele barna inn i mindre grupper som besøker ulike stasjoner.
  • Gjør klar sanseløypen med ulike stasjoner til de ulike sansene. Bruk gjerne et bord til hver stasjon, og plasser dem med litt avstand fra hverandre.
  • Finn frem matvarene dere vil bruke i sanseløypen. Velg 1-3 matvarer per stasjon.
  • Gjør klar stasjonene. Legg råvarer i ulike skåler og dekk til med kjøkkenhåndkle slik at barna ikke kan se hva som er oppi. Råvarene til se-posten trenger ikke skjules. Til høre-posten kan dere for eksempel bruke en liten pappeske. Til lukte-posten kan dere bruke glass eller små skåler. På føle-posten kan dere dekke til et fat eller en eske med et kjøkkenhåndkle. Skyll, skrell og del råvarer opp i mindre biter til smakeposten.
  • Finn frem skjerf eller buff, som barna kan bruke som bind for øynene (hvis de vil).

Forslag til matvarer

• Se på: et helt kålhode, tørkede grønne erter, squash
  • Høre på: knekkebrød som knuses, gulrot som knekkes i to
  • Lukte på: malt kanel, sitron delt i biter
  • Ta og føle på: en hel banan, et helt blomkålhode, pastaskruer
  • Smake på: eple, appelsin, sukkerert, daddel, gulrot, gulost

Gjennomføring

• Sørg for at alle har vasket hendene før dere starter.
  • Del eventuelt barna inn i mindre grupper, avhengig av hvordan dere ønsker å legge opp sanseløypen.
  • De barna som har lyst kan få bind for øynene. Matvarene er uansett dekket til, slik at barna ikke kan se dem.
  • La barna gå gjennom de ulike stasjonene i sanseløypen. Ved hver stasjon i løypen stopper barna opp, og bruker sansene sine for å finne ut av hva de ser, kjenner, lukter, hører eller smaker på.
  • Spør barna underveis om de kan beskrive det de utforsker. Er det mykt eller hardt, kaldt eller varmt, glatt eller ruglete, tungt eller lett, mildt eller sterkt, syrlig eller søtt, knasende eller lydløst?
  • Forsøk å vekke barnas nysgjerrighet underveis, vær undrende og utforskende sammen med barna. Husk at ingen skal tvinges til å smake på noe de ikke vil smake på.
  • Når alle barna har vært igjennom løypen kan dere gå rundt sammen for å se hva som var på de ulike stasjonene.

Samtale med barna

Før dere går i gang kan dere snakke litt sammen om de ulike sansene våre, og hva dere skal gjøre i sanseløypen i dag.

• Kjenner barna til noen av sansene våre?
  • Kan barna komme på mat som har sur smak, salt smak og søt smak?
  • Fortell om sanseløypen og hvordan den skal foregå. I sanseløypen skal vi bruke sansene våre; se, høre, lukte, føle og smake – for å finne ut hvilke matvarer som skjuler seg i de ulike skålene.

Etter sanseløypen kan dere la barna få mulighet til å sette sine egne ord på opplevelsen.

• Hvordan var det å kjenne, høre, lukte og smake på mat uten å kunne se den?
  • Hvilke matvarer var lette å kjenne igjen? Hvilke var vanskelige?
  • Smakte dere på noe dere aldri hadde smakt før? Hvordan var det?

Aldersgruppe: 1-6 år

Utstyr

• Skåler, esker eller glass til de ulike matvarene
  • Kjøkkenhåndkle til å skjule matvarene
  • Skjerf eller buff for dem som vil ha bind for øynene

Tips

• Det kan være lurt å starte med å se, høre, lukte og kjenne – og så ta smake-stasjonen til slutt. Da får barna varmet opp med noe mer “ufarlig” enn å smake.
  • Sanseløypen kan også gjøres utendørs, hvor dere gjemmer esker og poser bak busker og oppe i trær. Da blir det nesten som en skattejakt å finne de ulike stasjonene!
  • Denne aktiviteten kan være morsom for barna å arrangere for foreldrene, for eksempel på åpen dag i barnehagen. Da kan barna også være med og utfordre de voksne.
  • Sanseløypen kan gjøres kortere ved å fjerne noen av stasjonene. Dere kan også velge bare én råvare, for eksempel ukens råvare, som barna får bruke sansene sine til å gjette hva er. Denne råvaren kan gjerne også brukes i matserveringen.