Gutt smaker på råvarer for å utvikle matmot

Hvordan gi barna mer matmot?

Vil du gi barna mer matmot? Så bra – for når vi fremmer barnas matmot, gir vi dem gode forutsetninger for sunne og gode matvaner de kan ta med seg resten av livet.

Måltider kan være en kilde til mye glede. Til gode samtaler rundt bordet, spennende smaksopplevelser og fellesskap med familie og venner. Men måltider kan også noen ganger være kilde til en god porsjon frustrasjon. Som når yngstemann lar torsken ligge uspist på tallerkenen for n-te gang, eller når storesøster har bestemt seg for at alle grønnsaker er ekle. Hvis du sliter rundt middagsbordet av og til, er du ikke alene. For kresenhet blant barn er vanlig – men i de aller fleste tilfeller kan det heldigvis overvinnes. Motsetningen til kresenhet er nemlig matmot, og det kan vi hjelpe barna til å få mer av!

Eventyrlystne ettåringer

En norsk studie har vist at barnehagebarn er mye mer åpne for ny mat enn man kanskje skulle tro. Spesielt de yngste er åpne for nye smaker, og de kan dermed fungere som forbilder for de større barna, og motivere dem til å tørre å smake. I studien begynte ettåringene å elske både brokkoli, minestronesuppe og selleri – når bare de fikk servert maten flere ganger. Repetisjon er altså et nøkkelord når det kommer til matmot. Barna må ofte smake en ny råvare mange, mange ganger før de begynner å like den.

Øvelse gjør mester

For å få bukt med kresenheten, må vi altså gå i gang med å øve. Øve på å ha mot til å smake, selvfølgelig. Men også på å lukte, se, ta på – ja, til og med høre. For når vi spiser og drikker, bruker vi faktisk alle sansene våre. Så når vi skal jobbe med å fremme barnas matmot, må de få lov til å bruke alle sansene sine. De må rett og slett få lov til å leke med maten! Vi fremmer barnas matmot ved å la dem oppleve maten med alle sansene, og ved å skape et positivt fokus på eksperimentering og utforsking av mat. Når barna får utforske nye matvarer og øve seg på å sette ord på hvordan de opplever maten, blir de også bedre kjent med seg selv og sitt eget forhold til mat.

Du kan lære enda mer om matmot hos barn på Matjungelens temaside om Matmot!

barn spiser sammen

Mer matmot rundt middagsbordet

Her kommer noen tips til deg som vil oppfordre barna til mer matmot, og ta knekken på kresenheten:

● Servér noe nytt sammen med noe velkjent. Det gjør det nemlig mindre skummelt å smake på det nye! Det kan for eksempel være torsk med tacokrydder eller brokkoli med smeltet ost. Husk at det ikke finnes “riktig” og “feil” mat når vi snakker om smaksopplevelser – det handler om å utforske mat med alle sanser og bli kjent med egen smaksopplevelse.

● Vær tålmodig. Hvis barnet spytter ut ertene for andre dag på rad, er det lett for å gi helt opp på erter. Men av og til må vi smake på en ny matvare helt opp til 15-20 ganger før vi liker den! Oppmuntre derfor barnet til å smake, og prøv gjerne å servere de aktuelle matvarene i forskjellige retter. En fin huskeregel er at alle skal smake – men man trenger ikke å spise opp.

● For husk: Gjør smaking til en positiv opplevelse. Ikke tving barnet til å spise opp. Hvis barna blir presset til å spise opp maten sin, kan de få en negativ assosiasjon til maten – og dermed vil de kvie seg ekstra mye til å smake på den igjen. Gjør heller smakingen til en morsom opplevelse, for eksempel med blindtester og leker.

● Ikke bruk dessert som belønning. Det å bruke dessert som belønning for å spise opp mat barnet ikke liker ser ut til å virke mot sin hensikt. Det vil forsterke den positive assosiasjonen til desserten og samtidig forsterke den negative assosiasjonen til maten du ønsker at barnet skal spise opp.

● Invitér barna med på kjøkkenet! Hvis barna får delta i matlagingen, med rom til å utforske og eksperimentere med smaker, kan det senke terskelen for å smake på det de selv har laget. Barna blir mer motivert til å smake på nye ting når de får være med å lage maten og bli kjent med råvarene først. De får også mer eierskap til det de har laget, og syns det er gøy å spise noe de har laget selv.

● Lag ett måltid. Lag et stort måltid til alle, og la så barna bestemme hvor mye de spiser. Det er større sannsynlighet for at barnet prøver ny mat dersom det vet at man ikke automatisk får favorittmaten sin når man nekter å spise.

● Vær en god rollemodell. Prøv å være en god rollemodell ved å vise at du synes det er spennende å smake, og at du koser deg med maten. Over tid kan det påvirke barnet til å prøve flere nye smaker selv.