grove muffins og banan på et skjærebrett

MUFFINS MED BANAN

• Enkel

Vafler, boller og muffins inneholder ofte mye sukker, og bør ikke serveres så ofte i barnehagen. Ved noen spesielle markeringer som for eksempel 17. mai og juleavslutning kan det likevel passe med slike matretter. Derfor har vi samlet noen gode, smakfulle oppskrifter som samtidig har en litt sunnere vri.

INGREDIENSER

• 1 dl lettkokte havregryn
  • 1 dl sammalt hvete, finmalt
  • 0,5 dl hvetemel
  • 2 ss sukker
  • 1,5 ts bakepulver
  • 0,5 ts vaniljesukker
  • 1 stk egg
  • 1 ss olje
  • 1 dl lettmelk
  • 0,5 dl rosiner (valgfritt)
  • 2 stk bananer

SLIK GJØR DU

1. Mos banan med en gaffel.
  2. Bland havregryn, mel, bakepulver, sukker og vaniljesukker i en bakebolle.
  3. Visp egget lett sammen.
  4. Tilsett moset banan, egg, rosiner, olje og melk til de tørre ingrediensene. Bland godt.
  5. Fordel røren i små muffinsformer, ca. 1 stor ss i hver form.
  6. Stek muffinsene til de er lysebrune. I stekeovn: 200 °C midt i ovnen i ca. 10 minutter
Skriv ut oppskriften (ca 20.muffins) Oppskriften er hentet fra Helsedirektoratets Bra mat i barnehagen Allergener: Havre (Kan innheholde gluten), hvete/gluten, melk/laktose, egg, (svoveldioksid/sulfitter kan forekomme i enkelte merker rosiner)