Webinarer

Pedagogisk arbeid med mat og måltid

I dette webinaret lærer du mer om hvordan måltidet kan brukes som en pedagogisk arena og hvorfor det er viktig.

Eva Rustad de Brisis fra Helsedirektoratet

Nathalia Greffel fra Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet.

Matkultur og identitet

I dette webinaret kan du lære mer om hva matkultur og identitet handler om og hvordan du kan jobbe med det i barnehagen.

Eldbjørg Fossgard, professor emeritus ved Høgskulen på Vestlandet

Nathalia Greffel fra Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet.

Naturens matressurser og bærekraft i barnehagen

I dette webinaret kan du lære mer om naturens matressurser og bærekraft i barnehagen.

Webinaret holdes av

Tove Aagnes Utsi er førsteamanuensis i naturressursfag ved UiT Norges arktiske universitet.

Kari Wallem Bøe er universitetslektor i pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet.

Inger Wallem Krempig er førstelektor i friluftsliv, UiT Norges arktiske universitet, idrettshøgskolen.

MATMOT – Hvordan få barna til å tørre å smake?

I dette webinaret kan du lære mer om matmot, barns smaksutvikling og de ulike fasene, samt hvordan dere kan jobbe med dette i barnegruppen.

Webinaret holdes av

Siril Alm er forbrukerforsker ved matforskningsinstituttet Nofima. Hun har doktorgrad i hvordan det sosiale miljøet påvirker barns kosthold.

Matlaging og barns medvirkning i barnehagen

Matlaging sammen med barn kan føles vanskelig og tidkrevende for mange barnehager. I dette webinaret lærer du enkle grep til hvordan du kan jobbe med matlaging i barnehagen og hvorfor det er viktig at barna får delta og medvirke i matlagingen.

Webinaret holdes av

Nina Schwebs er universitetslektor i pedagogikk og mat og helse på Universitet i Sørøst-Norge.

Lanseringskonferanse Matjungelen barnehage

• Velkommen til lanseringskonferansen for Matjungelen barnehage

Ingrid Leversen, leder Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet, Institutt for idrett, kosthald og naturfag, HVL Kathrine Marthinsen, prosjektleder i Matjungelen, Folkelig AS Hilsener ved Eva Rustad de Brisis, seniorrådgiver Helsedirektoratet og Unn Dehlen, administrerende direktør Gjensidigestiftelsen

• Matjungelen barnehage – hva er det og hvordan bruke det?

Høyskolelektor Nathalia Greffel, HVL

• Bærekraftig mat i barnehagen

Førsteamanuensis Marianne Presthus Heggen og Professor Hege Wergedahl, HVL

• Bra mat for små kropper