Supper i ulike farger

FARGERIKE SUPPER

Supper i ulike farger

La barna utforske fargerik mat!

Hva skjer om vi tilsetter rødbeter eller spinat i suppen? Det er gøy å eksperimentere med ulike farger og smaker. I en suppe kan man bruke alle slags grønnsaker, som betyr at vi kan lage supper i nesten alle mulige farger. Utforsk sammen med barna hvilken farge det blir på suppen når dere bruker ulike råvarer. Kanskje finner dere en ny favorittsuppe?

FORMÅL

Målet med denne aktiviteten er å gi barna positive opplevelser med å delta i matlagingen, samtidig som de får utforske fargerik mat. Når vi involverer barna i matlagingen får de viktige erfaringer som de har bruk for resten av livet. Samtidig får barna rom til å oppleve mestring og matglede i fellesskap.

HVA SIER RAMMEPLANEN?

Barna skal få innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid, og barnehagen skal legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna. Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse.

Forberedelse

• Snakk sammen om aktiviteten i personalgruppen. Velg hva slags råvarer dere vil bruke og om dere vil dele opplegget over flere dager, eller om dere vil gjøre alt samme dag. Dere kan også lage én og én suppevariant, med en ny farge hver gang.
  • La gjerne barna få være med å velge hvilke supper dere skal lage. Hvilken farge skal det være på suppene, og hvilke grønnsaker vil de bruke for å lage disse fargene?

Forslag til råvarer:

• Rødbeter
  • Tomat
  • Spinat, brokkoli, grønne erter,
  • Søtpotet, gulrot

Gjennomføring

Barna vasker hendene og tar på seg forkle før de setter seg ved bordet.

Dere skal gi barna erfaring med å kutte grønnsaker. Det er en fordel at barna får se hvordan de skal håndtere kniven og kutte grønnsakene. Velg selv hvilke suppe dere lager. Rødbet, spinat, gulrot, blomkål og tomat gir supper i fine farger. Det er bare fantasien som setter grenser.

Kjenn, lukt og smak på de ulike råvarene underveis i oppkuttingen, slik får barna erfare og blir mer kjent med råvarene. Dette kan øke sannsynligheten for at suppen blir spist ved servering.

Når dere har kuttet alle grønnsakene opp kan dere starte med å lage suppen. La barna få delta i denne prosessen også. Vis dem hvordan grønnsakene koker og blir myke underveis, før dere moser det hele til en jevn suppe.

Samtale med barna

• Hva heter de ulike grønnsakene vi har her?
  • Hvordan smaker, lukter og kjennes de ulike grønnsakene ut?
  • Hvorfor er det bra for kroppen å spise grønnsaker i ulike farger?
  • Hvordan smaker suppene?
  • Hvilke råvarer hadde vi i denne suppene?
  • Hvilke andre råvarer kunne vi ha brukt for å gi suppen en annen farge og smak?

Aldersgruppe: 3-6 år

Utstyr

• En basisoppskrift på grønnsakssuppe
  • Råvarer til suppen
  • Rotskreller
  • Kniver
  • Skjærebrett
  • Kjele
  • Sleiv
  • Stavmikser
  • Suppeskåler og skjeer

Tips

• For å spare tid kan dere kutte opp grønnsaker og legge dem i vann dagen før dere skal lage suppen. Da kan dere bruke tid på å bli kjent med de ulike råvarene og forberede barna på hvordan suppen skal lages neste dag.
  • Suppe er en super måte å få brukt opp måltidsrester og slappe grønnsaker. Bruk det dere har i barnehagen. Kanskje har dere noen grønnsaker i fryseskapet som skulle blitt brukt?
  • Prøv dere frem med smakstilsetninger i suppen. For eksempel ingefær, kokosmelk, friske eller tørkede urter.

Kombiner gjerne aktiviteten med Sanselek – En råvare i fokus, hvor barna får smake, kjenne, høre, se og lukte forskjellen på en råvare som er tilberedt på ulike måter.