SANSELEK – En råvare i fokus

SANSELEK – En råvare i fokus

sanselek

La barna utforske råvarer med bruk av sansene!

Har du tenkt over at ulike tilberedningsmetoder kan gjøre at råvarene smaker og kjennes annerledes ut? De ulike sansene våre spiller en stor rolle når det gjelder smaksopplevelsen. La barna få erfare hvordan lyden av å tygge en rå gulrot er, at en kokt gulrot kan være myk og søt, og at raspet gulrot kjennes våtere ut i munnen. Sansestimulering og sanseerfaring er viktig for at barna skal utvikle sin egen matglede. Finn frem ulike råvarer og la barna få smake, kjenne, se og lukte.

Målet med denne aktiviteten er å la barna bli bedre kjent med sansene sine og øve på å sette ord på egne smaks- og sanseerfaringer. Barna blir også bedre kjent med ulike råvarer som er bra for kroppen. Aktiviteten gir barna mulighet til å være nysgjerrige på maten de spiser og utvikle matmot. Det kan også gjøre at de utvider repertoaret sitt av mat som de liker og ønsker å spise.

Barna skal få mulighet til å sanse, oppleve, leke, lære og skape med kroppen som utgangspunkt. Barnehagen skal legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna, og gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse.

• Skrell gulrøttene, og tilbered dem på ulike måter:
    • Skjær i staver, behold noen staver rå.
    • Riv noen staver på rivjern.
    • Kok resten av stavene
    • Mos noen av de kokte stavene til gulrotmos
  • Ha de ulike variantene av gulrot i hver sin skål.

Aktiviteten kan gjøres på ulike måter, for eksempel:

• Del barna inn i små grupper, med en voksen i hver gruppe. Deretter går dere som gruppe rundt til ulike bord og smaker, lukter og kjenner på det som er i skålen
  • Sitt sammen rundt bordet, mens de voksne tar frem én og én skål. Barna får kjenne, lukte, smake på gulroten i skålen. Utforsk og snakk om det som er i skålen før dere finner frem neste skål.

Ta dere gjerne god tid i denne aktiviteten. Det er fint om du som voksen går foran som en god rollemodell og smaker du også. Det er også fint om barna kan styre tempoet selv – for alle er forskjellige. Noen barn smaker kjapt, mens andre er skeptiske eller mer opptatt av hva som skjer hvis man moser gulroten i hånden.

• Før og under aktiviteten kan dere snakke med barna om råvaren dere skal utforske, og om sansene dere bruker for å utforske den. Tenk høyt sammen med barna, og undre dere over sanseinntrykkene.
    • Hvilke sanser har vi?
    • Hvordan smaker gulrot? Har dere smakt gulrot før?
    • Hvordan høres gulroten ut når vi spiser den?
    • Hvordan ser, høres, lukter og smaker de forskjellige variantene? Smaker vi forskjell på de ulike gulrøttene?
    • Hvilken variant likte barna best?
    • Hva annet kan vi lage av gulroten?
    • Hvordan vokser gulroten? I trær, busker eller under bakken?

Aldersgruppe: 1-6 år. Tilpasses etter barnas alder

• Gulrøtter (eller annen utvalgt frukt eller grønnsak)
  • Rotskreller
  • Skjærefjøl
  • Kniv
  • Gaffel
  • Rivjern
  • Kjele
  • Skåler

• Ta gjerne barna med på forberedelsene, og la dem hjelpe med å skrelle, kutte, mose og rive gulrøttene.
  • La barna smake forskjellige varianter av gulroten i forbindelse med måltider over de neste dagene. Dere kan også tegne og henge opp bilder av gulrøtter, eller kanskje til og med dyrke dem selv? Kombiner gjerne med aktiviteten Dyrking i vinduskarmen.
  • La barna være med på å planlegge hvilken råvare dere skal fokusere på neste gang. For eksempel potet eller eple?
  • Vis barna at det finnes forskjellige sorter av samme råvare. Det finnes f.eks både lilla, røde, hvite og oransje gulrøtter!