Aktivitet BHG Kims Lek

KIMS LEK

Aktivitet BHG Kims Lek

La barna bli kjent med ulike råvarer og kjøkkenredskaper!

Den velkjente leken “Kims lek” kan være et fint utgangspunkt for å øve på ord og begreper, også i mat- og måltidsarbeidet i barnehagen. Husker barna navnet på råvarene og kjøkkenredskapene? Klarer de å huske hva som er blitt borte?

Målet med denne aktiviteten er å gi barna et større ordforråd når det kommer til mat. Aktiviteten er en fin introduksjon til matlagingen i barnehagen, og gir barna muligheten til å øve seg på nye ord og uttrykk samtidig som de blir kjent med ulike råvarer og kjøkkenredskaper. Det kan gjøre dem tryggere til å smake på nye matvarer og delta i matlagingen i barnehagen.

Barna skal få mulighet til å sanse, oppleve, leke, lære og skape med kroppen som utgangspunkt, og gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse.

• La barna få være med å finne ulike kjøkkenredskaper og råvarer som dere vil ha med i leken. På denne måten blir barna bedre kjent på kjøkkenet så vel som med de ulike redskapene og råvarene. Tilpass antallet gjenstander ut fra barnas alder. Jo flere ulike gjenstander, desto mer utfordrende blir leken.

• Dere kan gjennomføre leken i en samlingsstund eller i mindre grupper.
  • Legg frem de valgte råvarene og kjøkkenredskapene, og send dem rundt i barnegruppen. Snakk med barna om hva hver gjenstand heter, og hva vi kan bruke den til.
  • Dekk alle gjenstandene til med et teppe.
  • Be barna lukke øynene, mens dere tar bort en gjenstand.
  • Ta bort teppet, og la barna få åpne øynene igjen.
  • La enten et barn av gangen eller hele gruppen få gjette hvilken gjenstand som er tatt bort. Klarer de å gjette hvilken gjenstand som er tatt bort? Hvis de ikke husker navnet, kan de prøve å forklare hvordan gjenstanden så ut eller hva man kan bruke den til.
  • Fortsett leken så lenge dere og barna ønsker, ved å legge tilbake gjenstanden og fjerne en annen.

Når barna har funnet ut hvilken gjenstand som er borte, kan dere snakke sammen om gjenstanden.

• Hva heter dette redskapet? Hva tror dere den kan brukes til?
  • Hva heter denne råvaren? Hva kan vi lage av den? Hvordan tror dere råvaren smaker?

Dere kan gjerne smake på råvaren og reflektere videre om hvordan den smaker. Er den søt, sur, salt, bitter eller kanskje umami? Er det andre ord de vil bruke for å beskrive smaksopplevelsen? Er den hard, myk, glatt eller sprø?

• En duk eller kjøkkenhåndkle
  • 3-5 ulike råvarer
  • 3-5 ulike kjøkkenredskaper

Leken kan gjøres både inne og utendørs.

• Bruk Kims lek til å øve på ord og begreper på andre områder også. Prøv for eksempel å bruke ulike typer matemballasje og søppel, og reflekter sammen med barna rundt hvordan de skal sorteres.
  • Leken kan gjøres mer utfordrende ved at barna gjetter uten å kunne se! Bruk færre gjenstander, og la barna få kjenne på gjenstandene under teppet eller med bind for øynene. Fjern en gjenstand, og la barna få kjenne på gjenstandene igjen uten å se. Klarer de å gjette hvilken gjenstand som er borte ut fra fasongen på gjenstanden?
  • Bruk de råvarene som dere har hatt fokus på fra aktiviteten Sanselek – Råvarer i fokus, hvor barna får smake, kjenne, høre, se og lukte forskjellen på en råvare som er tilberedt på ulike måter.