TOMATREDDERSAUS

reddingtomatsaus

La barna være matreddere!

Har dere rester fra paprikaen etter lunsj, slappe gulrøtter i kjøleskapet eller en brokkolistilk dere ikke har fått brukt? Da passer det ypperlig å putte dem i en tomatreddersaus. Nesten alle slags grønnsaker kan passe i en tomatsaus. Samle matrester og lag deres egen tomatreddersaus som kan brukes på pizza, i tomatsuppe eller ulike pastaretter.

Målet med denne aktiviteten er å gi barna positive erfaringer med å delta i matlagingen. Barna får også en begynnende forståelse for hvorfor vi bør kaste mindre mat, samtidig som de får konkrete erfaringer med hvordan vi kan redde slappe grønnsaker fra å bli kastet. Slik kan barn også bli endringsagenter som også påvirker andre rundt seg til å bli matreddere.

Barna skal få innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid, og barnehagen skal legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna. Barna skal i tillegg få kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, og utvikle respekt og en begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen.

Ingredienser Tomatsaus

Til 10 barn (nok til ca. 2 langpannepizza)

• 2 bokser hakkede tomater eller 12 stk modne tomater (ca. 800 g)
  • ca 800 g grovt hakkede grønnsaker
  • 2 stk løk, finhakket
  • 2 fedd hvitløk, finhakket
  • 3 ss rapsolje
  • salt og pepper
  • krydder eller krydderurter

• Finn en ren boks dere kan ha grønnsaksrestene i.
  • Snakk med barna om matsvinn og hvorfor dere skal samle grønnsaksrester (som ellers ofte havner i søpla) i boksen i løpet av uken. Snakk sammen om hva dere kan lage av dem. Her er noen forslag:
  • Ta vare på grønnsaksrester fra måltidene og samle i boksen, for eksempel:
      • Paprika, tomat og agurk fra smøremåltider
      • Brokkolistilk
      • Det grønne ytterst på purreløken
      • Andre rester, som gulrøtter, eple, sellerirot, squash
  • Handle eventuelt inn de ingrediensene dere mangler.

Gjennomføringen vil variere ut fra hva dere har tenkt å lage. Her tar vi utgangspunkt i at dere lager tomatsaus som dere kan bruke i løpet av uken eller fryse ned til senere og bruke i andre matretter.

• Send alle råvarene rundt i barnegruppen, og la barna få se, lukte og smake.
  • Barna vasker, skreller og kutter grønnsakene i små biter.
  • Hjelp barna med å finhakke løk og hvitløk, eller la de voksne gjøre dette.
  • Varm olje i en kjele på middels varme og surr løk og hvitløk til den er myk og blank.
  • Bland inn hakkede grønnsaker og hermetiske tomater.
  • Kok opp sausen, og la den småkoke i minst 10-15 minutter til grønnsakene er møre. Jo lengre sausen får stå, jo bedre får smakene utviklet seg.
  • Bland inn urter eller krydder og smak til med salt og pepper mot slutten av koketiden.
  • Hvis dere ønsker en jevn saus kan dere bruke en stavmikser for å mose alle grønnsakene. Dersom sausen blir for tykk, kan dere tilsette litt vann.
  • La barna være med og smake til sausen.
  • Bruk tomatsausen i den matretten dere ønsker, eller la den avkjøle og hell over i tette glass. Sausen holder seg i kjøleskapet (tildekket) i 3-5 dager, og kan også fryses ned og brukes ved en senere anledning.

• Hvorfor kaster vi så mye spisbar mat?
  • Hva skjer med maten vi kaster? Hvor havner det?
  • Hvordan kan vi vite om maten bør kastes eller om den fortsatt kan brukes?
  • Hvordan smakte tomatsausen?
  • Hva annet kunne vi ha laget av grønnsaksrestene?
  • Har vi andre matvarer vi kan redde og lage matretter av?
  • Hva annet kan vi gjøre i vår barnehage for å kaste mindre mat?

• En boks til matrestene
  • Grønnsaksrester
  • Andre råvarer til tomatsausen
  • Skjærebrett
  • Kniv
  • Kjele

• Har dere andre råvarer i barnehagen som dere kan redde? Kanskje dere kommer på deres helt egen matredderrett? Dere kan for eksempel bruke brune bananer, eller havre- og risgrøtrester, i vafler og pannekaker.
  • Aktiviteten kan fint gjøres over flere dager. Dere kan samle inn grønnsaksrester én dag, lage tomatsaus neste dag, og så bruke tomatsausen i en matrett neste dag.
  • Gjør aktiviteten til et prosjekt hvor dere finner ut hvor mye mat og drikke dere kaster hver dag. Lag en målestasjon for væsken med et litermål, og en vektstasjon for maten. Noter ned tallene hver dag, og se om dere klarer å redusere matsvinnet over tid.