Restefest

RESTEFEST

Restefest

La barna være matreddere!

Har dere rester fra måltidene eller slappe grønnsaker i kjøleskapet? Kanskje er fryseren full, eller dere har tørrvarer i skapet som har passert “best før”-dato? Da passer det ypperlig å ha en restefest i barnehagen. I denne aktiviteten får barna jakte etter matrester og matvarer som kan reddes fra å havne i søpla, og forvandle dem til fristende matretter.

Målet med denne aktiviteten er å gi barna positive erfaringer med å delta i matlagingen. Barna får også en begynnende forståelse for hvorfor vi bør kaste mindre mat, samtidig som de får konkrete erfaringer med hvordan vi kan redde matrester fra å bli kastet. Slik kan barn også bli endringsagenter som også påvirker andre rundt seg til å bli matreddere.

Barna skal få innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid, og barnehagen skal legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna. Barna skal i tillegg få kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, og utvikle respekt og en begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen

• Snakk om aktiviteten restefest i personalgruppen, og tilpass aktiviteten ut fra kapasitet, fasiliteter og barnegruppen i deres barnehage.

Gjennomføringen vil variere ut fra hva dere har tenkt å lage.

• Ta barna med på kjøkkenet og gå gjennom alt dere har i fryse-, kjøle- og kjøkkenskap. Hva finner dere? Hva kan dere bruke?
  • Samle alle matrestene og de matvarene dere finner som begynner å bli dårlige, eller som snart passerer eller har passert “best før»-dato på et matredderbord.
  • Bruk sansene og se, kjenn, lukt og eventuelt smak på matvarene for å sjekke at de fremdeles kan brukes. Kast matvarer som har mugg på seg, eller som ikke lukter eller smaker slik de skal.
  • Se over alle matvarene dere har, og snakk sammen om hva dere kan lage av matvarene. La barna komme med forslag.
  • Her er noen forslag til matredderretter:
    • Wok, omelett, pastasaus, gryteretter eller supper av slitne grønnsaker
    • Smoothie med slapp frukt, bær og grønnsaker, rester av yoghurt, melk og jus.
    • Vafler, pannekaker eller muffins av brune bananer, melkerester, egg og mel.
  • Ta gjerne utgangspunkt i noen av oppskriftene dere finner i Matjungelen.
  • La gjerne barna delta i matlagingen, for eksempel vaske, skrelle og kutte grønnsaker, måle opp ingredienser, røre og smake til med ulike krydder. Husk å vaske hender før dere setter i gang.

Før og under aktiviteten kan dere snakke med barna og reflektere rundt matsvinn, hvordan vi kan bruke sansene til å hindre matsvinn, og om de ulike råvarene dere bruker.

• Hva er matsvinn?
  • Hva skjer med maten vi kaster? Hvor havner det?
  • Hvorfor er det bra for kloden at vi bruker opp matrestene våre?
  • Hvordan kan vi vite om maten bør kastes eller om den fortsatt kan brukes?
  • Hva er forskjellen på “Best før” og “Siste forbruksdato”?
  • Hvordan smakte matredderretten?
  • Hva annet kan vi gjøre i vår barnehage for å kaste mindre mat i søppelet?

• Råvarer fra frys, kjøleskap og kjøkkenskap
  • Eventuelt matrester fra måltidene
  • Kjøkkenutstyr til å lage matrettene

• Ha en restefest på, eller etter, den neste sommeravslutningen, eller på en påske- eller julefrokost.
  • Inviter foreldrene til restefest eller smaksprøver på det dere har laget.
  • Aktiviteten kan gjøres med både små og store barnegrupper, og barna kan delta på ulike deler av prosessen. Dere kan også gjenta aktiviteten med ulike barnegrupper.
  • Kan dere bruke denne aktiviteten for å jobbe med matsvinn kontinuerlig i deres barnehage? Kan dere ha restefest hver uke eller måned f.eks? Kan noen av barna få ansvar for å samle matrester fra måltidene hver dag? Vil dere veie og måle matsvinnet underveis og se om det reduseres over tid?
  • Om dere ønsker mer informasjon om matredding, kan dere sjekke ut Matjungelens dypdykk – om matredding (utviklet for SFO).