DYRKING I VINDUSKARMEN

DYRKING I VINDUSKARM

Bilder aktivitetssidene MJ BHG (2)

La barna dyrke sine egne urter og grønnsaker!

Dyrking er en super måte for barna å utforske hvor maten kommer fra, hele veien fra jord til bord. Det er spennende å følge med på, fra barna får kjenne på frøet, putte det i jorden, og se planten spire og gro til noe dere etterhvert kan spise.

Målet med denne aktiviteten er å gi barna erfaringer med hvor maten vi spiser kommer fra. Barna lærer hvordan frø spirer og gror, og alle ressursene som er i sving for at frøet skal bli til en plante vi kan spise. Det gir gode muligheter for mestringsfølelse, og kan bidra til naturglede og engasjement for å ta vare på naturen.

Barna skal få innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid. Barnehagen skal også legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper. Barna skal få kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, og utvikle respekt og en begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen.

• Snakk sammen om aktiviteten i personalgruppen. Tenk over hva slags fasiliteter, tid og kapasitet dere ønsker å sette av til å følge opp prosjektet. Start enkelt, med noe dere er komfortable med, så kan dere heller utvide dyrkeprosjektet etter hvert.
  • Snakk med barna om aktiviteten og la de få medvirke i planleggingen om hva dere skal dyrke.
  • Samle opp melkekartonger og lignende før dere starter. Skyll, tørk og kutt av toppen på melkekartongene. Stikk noen dreneringshull i bunnen av kartongen.
  • Barna kan gjerne dekorere sin egen melkekartong.

Gjennomføringen vil variere ut fra hva dere skal dyrke. Les på frøpakken når, hvor tett og dypt de frøene dere skal bruke bør sås. Her tar vi utgangspunkt i gulrøtter, men dere kan også velge f.eks basilikum, spinat, ruccola eller plukksalat, som vokser raskt og er enkelt å dyrke i vinduskarmen.

Velg om dere vil gjøre selve dyrkingen inne eller ute.

• Legg ut en stor voksduk som barna kan sitte på, og del ut melkekartonger og spader. Rundt på duken kan dere lage små hauger av plantejord. Fyll vannkannen med vann.
    • Barna fyller melkekartongen med jord. Pass på at det er 1-2 cm igjen på toppen. Vann godt slik at jorden er fuktig.
    • Del ut frø til barna. I hver kartong legger barna 10-12 gulrotfrø. Strø et tynt lag jord over og trykk lett til, slik at det blir god kontakt mellom frø og jord. Vann lett på toppen.
    • Hjelp barna med å merke pottene med sitt eget navn og navnet på plantesorten.
    • Sett kartongene på et brett, og sett brettet på et varmt og lunt sted. De trenger ikke lys før frøene begynner å spire.
    • Husk å vanne. Hold jorden fuktig, men ikke klissvåt. Da kan frøene råtne.
    • Når frøene starter å spire, flytter dere dem til et kaldere, lyst sted.
    • Spirer alle frøene blir det fort trangt for at gulrøttene skal vokse seg store. Behold de 5-6 frøene som spirer best og fjern resten.
    • Etter hvert som plantene blir større bør de pottes om, så plantene får nok plass til å vokse. Når det blir varmere i været kan dere velge å sette gulrøttene ut. Klipp da av bunnen på melkekartongen, og sett den direkte ned i en jordflekk eller i en stor potte.
    • La barna være med å høste gulrøttene når planten er fullvoksen, og bruk dem i måltidene i barnehagen.

Før aktiviteten kan dere snakke sammen med barna om hva de skal ha ansvar for under dyrkingen. Skal de ha ansvar for å:

• Vanne sin egen plante?
  • Se etter at alt går bra, og at planten spirer?

Under dyrkingen:

• Har noen dyrket noe før?
  • Hvordan kan det lille frøet bli til en hel plante som vi kan spise?
  • Hva tror dere frøet trenger for å vokse? (De trenger lys, varme, vann og næring.)

Når dere høster grønnsakene:

• Utforsk grønnsakenes form, størrelse og smak. Kanskje har de en annen fasong enn den vi kjøper i butikken. Hva tenker barna om det?
  • Hva slags mat kan vi lage med grønnsakene vi har dyrket? Skal barna ta dem med hjem, eller spise dem i barnehagen?
  • Hvilke andre grønnsaker eller urter kan vi dyrke neste gang?

• Frø
  • Plantejord
  • Potter med hull i bunnen til drenering, for eksempel melkekartonger eller druebegre
  • Brett eller skåler til pottene
  • Plast til å dekke over pottene
  • Gjødsel, for eksempel Biobact
  • Små spader (kan bruke spadene fra sandkassen)
  • Skåler til frøene
  • Vann
  • Vannkanne eller sprayflaske
  • Voksduk til underlag

• Ha en plan for hva dere skal gjøre med plantene hvis de skal vokse over sommerferien. Kan plantene stå ute litt? Kan noen ta dem med hjem? Eller skal dere dyrke planter som vokser fort og kan høstes før sommerferien?
  • Evaluer dyrkeprosjektet. Hva har dere gjort, hva har dere lært og hva var lurt, som dere tar med dere til neste gang?
  • Lag gjerne en høstfest eller buffet med grønnsakene dere har dyrket
  • Kombiner gjerne aktiviteten med Se en spire gro og Gjendyrking.