SE EN SPIRE GRO

spiregro

La barna dyrke sine egne spirer!

Visste du at en boks tørkede erter kan bli til en hel jungel av knasende grønne ertespirer? Mikrogrønt er enkelt å dyrke i vinduskarmen, og det er spennende å følge med på hvordan et lite frø spirer og gror i rekordfart, og blir til små spirer som vi kan spise på brødskiven. Det er nesten som magi.

Målet med denne aktiviteten er å gi barna en forståelse for hvor maten vi spiser kommer fra. Barna lærer hvordan frø spirer og gror, og får dyrke sine egne ertespirer som de kan høste og spise.

Barna skal få innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid. Personalet skal legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring.

• Ta vare på melkekartonger, tomat- eller druebegre i dagene før dere starter. Hvis dere bruker melkekartong stikker dere noen dreneringshull i bunnen av kartongen.
  • Finn frem eller handle inn resten av utstyret dere trenger. Vanlige tørre erter kan kjøpes på matbutikken. Hvis dere vil bruke frø kan dere få tak i dette på de fleste blomsterbutikker, hagesentre og i noen dagligvarebutikker.

• Gjennomføringen vil variere ut fra hva dere har tenkt å spire. Her tar vi utgangspunkt i ertespirer av tørkede erter. Hvis dere bruker frø til mikrogrønt kan dere lese mer på frøpakken om hvordan de bør sås. Velg om dere vil gjøre aktiviteten inne eller ute.
  • Legg de tørkede ertene i en stor bolle eller glass med vann i 12-24 timer før dere skal spire dem.
  • Legg ut en stor voksduk som barna kan sitte på, og del ut melkekartonger og spader. Rundt på duken kan dere lage små hauger av plantejord.
  • Barna fyller melkekartongen med jord og fordeler ertene på toppen. Det blir kun én spire fra hver ert, og de tåler å ligge litt tett – men ikke oppå hverandre.
  • Sett kartongene på et brett og sett brettet på et sted med mye lys. Hell over godt med vann – noen cm på brettet/skålen. Når jorden har trukket opp det vannet den trenger, heller dere ut resten.
  • Fortsett å vanne etter behov. Etter ca 10 dager kan dere spise ertespirene.
  • La barna kjenne, lukte og smake på spirene, og bruk dem i måltidene i barnehagen. De smaker nesten som sukkererter, og passer bra på brødskiven, i salat eller som topping til supper og gryter.

• Har barna dyrket noe før? Hvordan var det?
  • Hva tror dere skjer med erten når den begynner å spire?
  • Hvor lang tid tror dere det tar før vi ser en spire gro ut av erten?
  • Hva kan vi bruke spirene til?

• Tørkede erter, eller frø til mikrogrønt (f.eks brokkoli eller karse)
  • Jord (evt kjøkkenpapir/bomull)
  • Potter med hull i bunnen til drenering (f.eks melkekartong eller druebeger)
  • Brett eller skåler til pottene
  • Små spader
  • Vannkanne
  • Eventuelt voksduk til underlag

• Dere kan også spire frø i en gammel langpanne, en ildfast form, i et syltetøyglass, eller i et tomt eggeskall. Dere kan også bruke gjennomsiktige plastposer med glidelås som henges på vinduet. Fuktet kjøkkenpapir eller bomull kan brukes istedenfor jord.
  • La barna dokumentere prosessen, enten ved å ta bilder eller tegne tegninger av hva de ser. Bildene og tegningene kan dere henge opp på veggen i avdelingen, slik at barna kan se tilbake på spireprosessen og vise foreldrene hva de har gjort og lært.
  • Se også aktiviteten Gjendyrking og Dyrking i vinduskarmen.