SMAKSTREET

Bilder aktivitetssidene MJ BHG (20)

La barna oppleve en jungel av smaker!

Med Smakstreet kan dere lage et stort jungeltre hvor barna får henge opp bilder eller tegninger av næringsrik mat som de liker å spise. Etter hvert som barna blir kjent med flere og flere matretter og råvarer som de liker, vil smakstreet vokse seg større og større.

Her får barna utforske, smake på og bli kjent med forskjellige råvarer som er bra for kroppen. Med smakstreet kan vi legge til rette for engasjement og nysgjerrighet rundt det å spise variert, og motivere barna til å smake på nye råvarer, slik at treet vokser og utvider seg over tid – kanskje til en hel jungel!

Måltider og matlaging i barnehagen skal gi barna et grunnlag for å utvikle matglede og sunne helsevaner. Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse

• Begynn med å lage selve smakstreet – et stort tre med mange greiner, hvor det er plass til at dere på sikt kan henge opp de forskjellige råvarene. Barna kan være med på å bestemme hvordan treet skal se ut og hvordan det skal lages. Treet kan gjerne være litt stort og henges opp på veggen.
  • Print ut bilder av ulike råvarer, som barna kan henge opp på treet eller bruke til inspirasjon for egne tegninger.
  • Heng treet opp på veggen, i barnas høyde.

• Introdusér barna for smakstreet.
  • Del ut fargeblyanter og ark. La barna tegne en råvare eller en matrett som de liker godt. Eventuelt kan dere printe ut bilder av råvarer og matretter som dere har snakket om sammen.
  • Barna klipper ut råvaren, skriver navnet sitt på den og henger den opp på palmen. Hjelp barna eventuelt med å klippe, skrive og lime bildene/tegningene sine på smakstreet.
  • Etterhvert vil dere få et stort tre med oversikt over alt barna liker å spise, som er bra for kroppen. Forhåpentligvis vil barna etterhvert også like flere råvarer, og da kan de henge opp flere lapper på smakstreet.
  • Lag gjerne nye trær når dere har fylt opp ett, snart har dere en stor matjungel som vokser i takt med at barna utforsker nye råvarer de liker!

Snakk med barna, og reflekter sammen om hvorfor det er lurt å smake på ulike råvarer.

• Har barna en favorittfrukt- eller grønnsak?
  • Hvorfor tror dere det er bra å smake på ulike råvarer?
  • Hva må vi gjøre for å fylle treet med nye smaker? Hva skal vi smake på neste gang?
  • Hva slags matretter kan vi lage av råvarene vi har smakt på?

Når dere har fått råvarer opp på treet, kan dere reflektere rundt bildene som henger der.

• Husker dere hva denne råvaren het?
  • Klarer noen å forklare hvordan den smaker og lukter?
  • Hva er det som gjør at dere liker denne råvaren?

• Stort ark eller papp til å klippe ut smakstreet
  • Tegnepapir
  • Fargeblyanter eller maling
  • Bilder av råvarer/matretter
  • Teip eller tack-it

• Dere kan også velge å ha et smakstre med ulike tema, som smaken av jul, mat fra forskjellige kulturer, eller råvarer i sesong.
  • Aktiviteten kan gjerne gjøres flere ganger i løpet av året. Når dere først har fått opp smakstreet og hengt opp noen råvarer er det enklere å gjennomføre kortere smake-økter og fylle på med nye råvarer jevnlig.
  • Vis gjerne smakstreet til foreldrene, kanskje de oppdager nye råvarer som barna liker.
  • Kombiner gjerne aktiviteten med «sanselek – råvarer i fokus» og «sanseløype» .