MAT AV REGNBUEN

Fruktspyd 17.mai

La barna utforske mat i alle regnbuens farger!

Frukt, bær og grønnsaker med sterke farger er både fristende og inneholder ulike næringsstoffer som kroppen vår trenger. Ingen råvare inneholder alle næringsstoffer, derfor er det lurt å spise variert mat i alle regnbuens farger. I denne aktiviteten får barna være med å fargelegge måltidene slik at dere får i dere flest mulig forskjellige farger. Hvor mange farger klarer dere å spise i dag?

Målet med denne aktiviteten er å gi barna positive matopplevelser gjennom et fokus på fargerik mat. Med aktiviteten får barna utforske mat i ulike farger, og de kan oppmuntres til å forsøke å smake på ny mat. Kanskje oppdager barna en ny matvare som de liker? Det kan bidra til et mer variert kosthold. Ved å fokusere på de ulike fargene maten vår har, kan barna bli engasjert til å utforske ulike råvarer og øve opp matmotet sitt.

Barnehagen skal legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna. Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse.

• Snakk sammen om aktiviteten i personalgruppen. Vil dere gjennomføre aktiviteten én dag eller over en uke? Kan dere bake aktiviteten inn i den daglige barnehagehverdagen? Skal barna delta i matlagingen? Hvilke fargerike retter kan dere lage? Tilpass ut fra barnegruppen og fasilitetene i deres barnehage.
  • Snakk sammen med barna om fargerik mat og om aktiviteten dere skal gjøre. La barna komme med forslag til råvarer i de ulike fargene, og hvilke retter dere kan bruke dem i. Hvis dere for eksempel skal lage en grønnsakssuppe, kan barna få være med å velge hvilken farge det skal være på råvarene i suppen. For eksempel rosa suppe, ved å bruke rødbeter. Det kan også være et enkelt smøremåltid, hvor barna får komme med forslag til hvilke råvarer dere kan bruke som topping eller tilbehør for å spise flest mulig ulike farger.

• Start aktiviteten med å snakke med barna om frukt, bær og grønnsaker. Send de ulike råvarene rundt i barnegruppen, så barna kan få se, kjenne, lukte og eventuelt smake på de ulike råvarene.
  • Barna kan vaske, skrelle og kutte ulike frukt, bær og grønnsaker til måltidet. Hvis dere skal lage varmmat eller bakst, kan barna også være med å måle opp, røre og smake til.
  • Sammen vasker og rydder dere, dekker bordet og gjør klart til måltidet.
  • Ha et hyggelig måltid sammen, hvor dere har et ekstra fokus på de fargerike råvarene dere har brukt. Bruk det som kommer frem under måltidet som utgangspunkt for videre samtaler med barna. Observer hva som opptar dem, er det fargen på råvaren? Smaken? Utseendet?

Før og under aktiviteten kan dere snakke med barna og reflektere rundt farger og ulike fargerike matvarer og retter.

• Hvilke farger har maten vi har på bordet?
  • Hvilke farger har dere spist i dag?
  • Er det noen matvarer vi kunne byttet ut slik at vi fikk enda flere farger? For eksempel bytte ut rød paprika med en gul, hvis vi allerede har tomat.
  • Er det noen farger vi ikke har spist i dag?
  • Hvilken mat kan vi spise til neste måltid for å spise de fargene vi mangler? For eksempel gulrot og reddik hvis vi mangler oransje og rosa.

Her bruker dere det utstyret dere trenger for å stelle i stand et vanlig måltid i barnehagen.

• Brødskiver/knekkebrød/rundstykker
  • Ulike typer pålegg
  • Grønnsaker og frukt i ulike farger
  • Skjærebrett
  • Kniv
  • Tallerkener, kopper og bestikk

Forslag til frukt, bær og grønnsaker i ulike farger:

• Rød: Tomat, jordbær, rips, paprika
  • Oransje: Gulrot, kålrot, physalis, multer, søtpotet, gresskar
  • Gul: Gul plomme, banan, gul tomat, gule beter, gule erter, mandelpotet
  • Grønn: Brokkoli, agurk, sukkererter, salat, purre, grønnkål
  • Blå: Blåbær, blå druer, blå potet
  • Rosa: Bringebær, reddik, polkabete, granateple
  • Lilla: Rødbeter, lilla plomme, lilla gulrøtter, rødkål
  • Hvit: Blomkål, nepe, pastinakk, sellerirot
  • Svart: Svarte bønner, svartkål, svart ris, bjørnebær
  • Brun: Brune bananer, kikerter, havre, rosin, hasselnøtt

• Bruk fargesirkelen eller regnbuen som et hjelpemiddel når dere snakker om farger sammen med barna. Utforsk sammen om dere klarer å dekke hele fargesirkelen med ulike råvarer. Fargesirkelen kan også brukes i arbeidet med de yngste barna som ikke kan kommunisere med hele setninger enda.
  • Gi foreldrene et innblikk i aktiviteten ved å henge opp bilder av ulike råvarer i forskjellige farger og hvilke barna har fått servert, og oppfordre dem gjerne til å fortsette aktiviteten hjemme.
  • Lag en stor regnbue som dere kan henge opp på avdelingen, og plasser bilder av de ulike råvarene på det fargeområdet de hører hjemme.
  • Utforsk gjerne hvilke frukt, bær og grønnsaker som har de ulike fargene og hvilke som er i sesong nå. Det er bra for både kroppen, kloden og lommeboken å spise norske råvarer i sesong.
  • Kombiner gjerne aktiviteten med 5 om dagen bingo, Smakstreet eller Fargefest – Grønn.