Barn i barnehage

Lage smør med barna? Gjør som Rakkerungan barnehage!

Å lage smør med barna kan være en lærerik opplevelse. Barna i Rakkerungan barnehage har fått et innblikk i hvordan naturens ressurser blir til mat – gjennom å se hvordan kuens melk blir til smør.

Hvor kommer smør fra, egentlig? Det spørsmålet undret en gjeng tre-fireåringer i Rakkerungan barnehage seg over. Sammen med de voksne fikk de være med på å undersøke hva smør er laget av. Da de hadde kommet frem til at det er laget av kuens melk, var det tid for å prøve å lage det selv. Inspirasjonen kom fra Matjungelen-aktiviteten Barnas egne kremoster, der et tips til variasjon og videreføring er å prøve å lage sitt eget smør av kremfløte.

Barna fikk lukte og smake på fløten og sammen med de voksne fylte de fløten i rene syltetøyglass. Så var det bare én ting å gjøre: Rist, rist, rist! Det tok litt tid, men barna synes det var spennende å se hvordan fløten forandret seg litt etter litt. Det ble smør til slutt. Så blandet de inn litt salt i noe av smøret, så de hadde to varianter å velge mellom: En nøytral og en tilsatt salt.

Lunsjen ble ferske hjemmelagde rundstykker servert med hjemmelaget smør. Barna synes det var spennende å smake, og mange smurte seg ekstra mange rundstykker denne dagen.

Hvordan medvirket barna i aktiviteten?

Barna var deltakende og nysgjerrige gjennom hele prosessen – fra vi smakte, luktet og kjente på fløten, og frem til vi brukte det ferdige smøret til lunsj. Alle som ville fikk riste på glasset, og barna var så engasjerte i arbeidet at glasset gikk på rundgang uten problemer. De stoppet underveis for å undersøke hvordan fløten forandret seg, og barna valgte selv når vi skulle stoppe, og smøret var ferdig og klar til smaking. De synes det var gøy, og litt rart at vi kunne “riste frem smør”. De gleder seg til å utforske flere måter å bruke melk og fløte på!

Hva lærte barna gjennom å lage smør?

Aktiviteten gir barna erfaringer med hvordan mennesker bruker naturressurser i produksjon og fremstilling av mat. Vi snakker om viktigheten av å ta vare på dyrene og det å ha fokus på bærekraftig utvikling. Barna får brukt sansene sine, undrer seg, og får utvidet erfaringene sine om hvor maten vi spiser kommer fra.

Har dere planer om å videreføre prosjektet?

Vi har hatt mye fokus på naturens ressurser, og barna har vært med å høste blåbær og rognebær. Det har blitt til både syltetøy, muffins og gelé. For en stund siden begynte vi å se nærmere på hvilke råvarer den norske bonden forsyner oss med. Spesielt kuen har vært i fokus. Sammen med barna har vi utforsket smak og konsistens på melk, ost, butikksmør, yoghurt og rømme. Etter at barna fikk se med egne øyne hvordan fløte kunne bli forvandlet til smør, ble de nysgjerrige på hvilke andre produkter som lages av melk og fløte. Derfor bestemte vi oss for å videreføre dette til å utforske andre melkeprodukter. På bakgrunn av dette har vi sammen valgt at det neste prosjektet vårt skal være å prøve å lage ost.