MATENS OPPRINNELSE

Matens opprinnelse

matensopprinnelse kpi

La barna utforske hvor maten kommer fra!

Det aller meste av maten vi spiser kommer fra naturen, slik som eplene fra trærne, melken fra kua, eggene fra hønen og fiskepinner av torsk. Vet barna for eksempel at skinken de spiser på brødskiven kommer fra grisen? I denne aktiviteten skal vi utforske hvor maten kommer fra.

Målet med denne aktiviteten er å la barna undre seg over hvor maten opprinnelig kommer fra. Barna lærer om ulike typer matvarer og hvilket dyr eller hvilken råvare det kommer fra. Det kan bidra til nysgjerrighet og gi barna en bedre forståelse for veien fra mat til måltid.

Barna skal få innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid. Barnehagen skal legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring. I tillegg skal barna få kunnskap om dyr og dyreliv.

• Snakk sammen om aktiviteten i personalgruppen. Tenk over hvor mye dere ønsker å gjøre ut av aktiviteten, og hvilke pålegg dere kan bruke. Det kan være bra om dere har litt kunnskap om de ulike påleggene – hvor kommer det fra, hva det er laget av og litt om hvordan det produseres. Om ikke, kan dere utforske dette sammen med barna.
  • Tilbered et smøremåltid med utgangspunkt i det pålegget dere pleier å servere.
  • Finn frem leker og lekedyr dere har tilgjengelig, som trær, fisk, ku, høne og gris, som dere kan bruke til å vise hvor matvarene kommer fra.

Eksempler på matvarer og hvilket dyr eller råvare det kommer fra:

• Egg fra hønen
  • Melk, ost, yoghurt fra kua
  • Skinke, salami, leverpostei fra grisen
  • Kaviar, makrell i tomat, fiskepudding fra ulike typer fisk
  • Kyllingskinke fra kyllingen
  • Peanøttsmør fra peanøtter
  • Syltetøy fra ulike typer bær og frukt

Aktiviteten kan gjennomføres på ulike måter. Finn det som passer best for deres barnegruppe.

• Snakk sammen med barna om matvarene dere har. Send matvarene rundt i barnegruppen, og oppfordre gjerne til å se, kjenne, lukte og smake på de ulike matvarene.
  • Sett dyrene ved det pålegget det er laget av, f.eks sett grisen ved skinken og kua ved osten. Hvis dere har flere pålegg kan dere kategorisere dem etter dyr, for eksempel meieriprodukter som ost, yoghurt og melk ved kua. Snakk med barna om de ulike dyrene og hvordan matvarene fra dyret eller råvaren produseres.
  • Eventuelt kan dere sette dyrene langs en rekke på bordet. Under måltidet kan dere reflektere rundt matens opprinnelse sammen med barna. Hva er påleggene laget av? La barna deretter sette figuren der den hører hjemme.

Under måltidet kan dere snakke med barna og reflektere rundt hvordan pålegg blir laget, hvor og av hva.

• Hva tror dere påleggene er laget av?
  • Hvordan tror dere pålegget lages?
  • Hvilke andre pålegg vet barna om, og hvordan lages det?
  • Hva er favorittpålegget ditt?

• Utstyr og ingredienser til et vanlig smøremåltid
  • Pålegg av ulike dyr og råvarer
  • Forskjellige lekedyr

• Dere kan også fokusere på én råvare av gangen, for eksempel mat vi spiser som kommer fra fisken.
  • Snakk med barna om hvilket land ulike matvarer kommer fra. Hvor langt reiser bananen for å komme til Norge? Hvordan vokser bananer? Undre sammen rundt hvorfor det er noen råvarer vi ikke kan dyrke i Norge, og hvorfor det er bra for kloden at vi spiser norske råvarer i sesong.
  • Kombiner gjerne aktiviteten med Smør av nøtter, Barnas egne kremoster eller Fiskepinnefabrikk for å utforske nærmere hvordan pålegg blir laget.
  • Besøk gjerne en bondegård eller annen matprodusent hvis dere har en i nærmiljøet.