Falafel

FALAFEL PÅ GAFFEL

Falafel

La barna utforske mat fra ulike kulturer!

Hva er det som gjør at vi spiser den maten vi vanligvis spiser, og hvordan vi spiser den? Det er mange faktorer som påvirker mat- og måltidsvanene våre, som kultur, personlige verdier, smakspreferanser, eller hvem vi spiser sammen med. Falafel er tradisjonell gatemat fra Midtøsten, som nå spises verden over. I denne aktiviteten skal vi utforske denne retten nærmere og reflektere rundt hvorfor vi spiser som vi gjør – både hjemme og i barnehagen.

Gjennom å utforske falafel, som er en vegetarisk rett fra Midtøsten, kan barna få erfaringer med ulike mat- og måltidsvaner. Ved å la barna undre og være nysgjerrige på egne og andres mat- og måltidsvaner, kan de få erfaringer med at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Slik kan barna lære av hverandre, og sammen oppleve andre matvaner og måltidssituasjoner enn det de er vant til.

Barna skal lære om kulturelt mangfold og ulike levevis. Barnehagen skal også bidra til at barna kan tilegne seg gode vaner, holdninger og kunnskaper om kost, og legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna.

• Snakk sammen om aktiviteten i personalgruppen. Tenk over hvilke fasiliteter, kapasitet og kompetanse dere har tilgjengelig i deres barnehage. Kanskje har dere noen i personal- eller foreldregruppen som har ekstra god kunnskap om vegetarisk mat, eller mat fra Midtøsten?

• La barna få være med å lage maten, hvor de får kjenne, lukte og smake på råvarene og de ulike krydderne underveis. Følg fremgangsmåten i oppskrift på falafel i tortilla.
  • Dekk på bordet og legg til rette for et måltid der barna får smake på falafel.
  • I forbindelse med måltidet kan dere reflektere rundt ulike mat- og måltidsvaner, matkultur fra Midtøsten, og om vegetarmat.

• Hvordan opplever barna dette måltidet sammenliknet med måltidene de er vant til?
  • Reflekter sammen om ulike måter å spise på, hva de er vant med å spise hjemme og om de er vant til å spise noen vegetariske retter.
  • Hva vil det si å spise vegetarisk? Eller fleksitarisk? (spise litt kjøtt av og til)
  • Hva tror barna er årsaken til at noen velger å ikke spise kjøtt?
  • Hva kan være bra for kroppen og kloden ved å spise litt mindre kjøtt?
  • Kjenner barna til andre vegetariske retter?

• Råvarer til oppskriften Falafel i tortilla
  • Dørslag til å skylle kikertene
  • Matprosessor eller stavmikser til å mose kikertene med
  • Stekeovn, stekebrett og bakepapir

Hvis dere også skal lage tzatziki og en fargerik salat, trenger dere i tillegg:

• Rivjern
  • Skjærebrett
  • Kniv
  • Skål til tzatsiki

• Bruk kunnskapen og kompetansen som finnes hos dere i personalet, eller involver gjerne foresatte i aktiviteten. Kanskje er det noen fra en annen matkultur som har noen gode oppskrifter på vegetarretter å dele?
  • Dere kan gjerne bruke andre vegetariske retter som Grønnsakssuppe, rød linsesuppe, chili sin carne, indisk daal, eller pannekaker.
  • Aktiviteten kan varieres med å lage mat fra andre kulturer og verdenshjørner, som kanskje spises på en annen måte. Har barna for eksempel prøvd å spise wok med pinner? Eller hva er egentlig halal? Ta gjerne utgangspunkt i tradisjoner og matkulturer dere har representert i barne- eller personalgruppen i deres barnehage.