Høstmarked i Vasset bhg

Dyrk i barnehagen – som Vasset barnehage

Å dyrke i barnehagen er både gøy og lærerikt. Det har Vasset barnehage fått erfaring med – her har barna blitt med grønnsakene hele veien fra jord til bord. De dyrket så mange grønnsaker at de kunne holde høstmarked for foreldrene!

Arbeidet med Matjungelen

Når vi kjøper en pakke tomater i butikken er det lett å glemme hvordan de egentlig ble til. At de har vokst frem fra et bittelite frø, som ble til en større og større plante. At planten fikk blomster som ble til bittesmå grønne tomater. At tomatene vokste og vokste og ble rødere og rødere. Men barna i Vasset barnehage har fått følge prosessen tett. Og ikke bare med tomater, men også med gulrøtter, agurker, chili, sukkererter, mais, kålrot og purre!

Aktiviteten begynte tidlig om våren, mens frosten fortsatt lå på bakken. Inne i samlingsrommet på Vasset satt barna og snakket om grønnsaker, og valgte ut hvilke de skulle dyrke i barnehagen. De lærte om voksetider og plantedybder. Vinduskarmene og benker ble sakte men sikkert fylt av forskjellige potter og melkekartonger med jord og frø. Etter en periode med vanning og spent venting, begynte små spirer å dukke opp. I mai flyttet plantene ut i pallekarmene, som var fylt med egenprodusert kompost.

Barna vannet og gjødslet gjennom sommeren, og litt etter litt dukket det opp flere og flere grønnsaker. Noen av dem ble dessverre litt for fristende for sneglene, men det ble likevel til mange deilige middager og mellommåltider. Faktisk ble det til slutt så mange grønnsaker at de kunne selges på et høstmarked for foreldrene, sammen med saft og syltetøy av bær og frukt fra nærområdet. Her kunne de stolt fortelle foreldrene hva de kunne bruke de forskjellige grønnsakene til. Noen av barna mente til og med at de smakte bedre enn de fra butikken.

– Dette er den beste gulroten jeg har smakt, og jeg liker ikke gulrot engang! kom det fra en femåring.

Bildekollasj vasset

Hvordan var barnas medvirkning?

Barna var med i hele prosessen, fra valg av frø og planting, til stell, høsting og videreforedling. De var også med på matlagingen, og var stolte over å spise noe de hadde plantet selv.

Hvordan responderte barna på å dyrke i barnehagen?

Barna synes det var gøy å jobbe med jord og vann. Det var lett å få gjengen engasjerte i selve såingen, mens å få dem involvert i det vedvarende stellet krevde litt mer innsats fra personalet. Når grønnsakene begynte å ta form ble det lettere, og den daglige sommervanningen gikk som en lek – da fylte vi et stort kar med vann og gav barna bøtter og vannkanner. Høstingen var selvfølgelig favorittaktiviteten!

Hvordan kan det å dyrke i barnehagen knyttes til rammeplanen?

Ifølge rammeplanen skal barnehagen bidra til at barna får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av råvarer, og veien fra mat til måltid. Personalet skal vise gode verdier, holdninger og handlinger til hvordan de selv kan bidra til et bærekraftig samfunn og lære seg hvordan de på best mulig måte kan ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Denne aktiviteten kan øke bevisstheten til barn og voksne når det gjelder å ta gode valg med tanke på bærekraft og kortreist mat, samt øke matkompetansen og matgleden.

Hvordan bruker dere Matjungelen?

I vår barnehage har vi lenge hatt fokus på miljø og bærekraft. Aktivitetsbanken i Matjungelen har vært et kjærkomment bidrag med gode tips og ideer til hvordan vi kunne fortsette å utvide arbeidet vårt. Vi har prøvd både falafel-oppskriften og gjendyrking av forskjellige grønnsaker, og snart er det tid for enda flere av aktivitetene.